Custom Menu

Latest From Our Blog

Mama stie reteta cresterii sanatoase

Mama stie reteta cresterii sanatoase

Probabil va aduceti aminte ca acum cateva zile am participat la o intalnire cu mamici, tatici, bloggeri, dar si medici specialisti, ce a avut ca tema alimentatia sanatoasa a copilului mic. In urma unui concurs, am oferit 5 invitatii pentru 5 mame care viziteaza acest blog si care, ca si mine, sunt foarte interesate de acest subiect.

2121 3 4 567

Sa o luam cu inceputul. Inainte ca Vlad sa implineasca 1 an, m-am apucat sa citesc tot mai mult despre schimbarile care apar in alimentatia copilului mic. Cel mai tare ma speria mesajul „Gata, copilul tau poate incepe sa manance ca un adult!” E fals, pentru ca trecerea nu se poate face peste noapte si, oricum, Vlad nu va manca ce mananc eu prea curand. Degeaba tot citeam ca ce a fost greu a trecut, caci mie greul mi se parea ca abia acum incepe – zic asta pentru ca una era pana in 6 luni, cand stiam ca nu are nevoie de absolut nimic altceva in afara de laptele matern, si alta acum, cand nici macar piureurile de legume cu carne nu-i mai ajung. Asa ca am mers la aceasta intalnire cu multe intrebari de-ale mele, dar si primite de la voi, aici pe blog sau pe pagina oficiala de Facebook.

15 16

Intalnirea a debutat cu sfaturile doamnei dr. Cornelia Preda (medic primar neonatolog, Spitalul Sanador) legate de importanta laptelui matern: „Laptele matern reprezinta alimentul ideal pentru sugar pana la 6 luni, continand toti nutrientii necesari pentru o creștere armonioasă și dezvoltare optimă a copilului. Alimentatia naturala asigura un sistem imunitar sanatos si il protejeaza fata de infectii sau raceli. Statisticile arata ca aproximativ 95-98% dintre mame isi pot alapta cu succes copilul, insa trebuie sustinute atat de familie, cat si de personalul medical calificat. Laptele matern este cel mai de pret dar pe care il pot oferi copilului lor”. Discursul doamnei doctor (care ne-a marturisit ca este mama a 4 copii!) mi-a adus inevitabil aminte de primele saptamani cu adevarat grele, cu nopti nedormite, cu pana la 18 mese la cerere pe zi, cu plansetele lui Vlad si grijile mele, pana cand toate s-au reglat natural si am ajuns nu numai sa il alaptez exclusiv pana la 6 luni, dar si sa ma bucur din plin de aceasta experienta unica, prin care am simtit ca se creeaza o legatura emotionala puternica intre mine si el.

8 9

Alaptatul este recomandat in continuare pentru cat mai mult timp posibil, fiind considerat in continuare cel mai bun lapte pentru bebelusul tau. Dar ce faci dupa varsta de 1 an, cand din diverse motive nu mai poti continua alaptarea? Desi nu imi facusem planuri in acest sens, adica nu imi stabilisem o varsta anume la care sa il intarc pe Vlad, m-am trezit ca cere el singur aceasta trecere. Sigur ca e mai bine sa se produca o intarcare naturala, dar recunosc ca am fost luata prin surprindere, cand nici el nu mai voia sa stea la san si cand am realizat ca nici eu nu mai am cum sa-i ofer 2 mese pline, respectiv dimineata si seara. Deci, ce e de facut? Pe internet gasesti iarasi o amestecatura de informatii, si nu toate corecte. Daca alaptarea nu mai continua, atunci cea mai buna solutie este nu renuntarea la mesele de lapte, nici trecerea la laptele de vaca, vitel sau capra, ci un lapte de crestere specific varstei copilului, recomandat de medicul pediatru care il urmareste.

17 18

Copiii cu varsta intre 1 si 3 ani au nevoi nutritionale mult mai mari decat adultii pe kg/corp, pentru ca au un ritm de crestere mai accelerat. In acelasi timp, stomacul lor este mic, reprezentand 20% din capacitatea gastrica a adultului.

La 1 an, copiii au nevoie de 4 ori mai mult fier si de 5 ori mai mult calciu, iod, vitamina A și vitamina C decat un adult. Deci, revin la ce povesteam mai sus, si anume ca un copil atat de mic nu poate manca ce mananca un adult. Cel mai bun exemplu este laptele: dupa varsta de 1 an, atunci cand nu mai primeste lapte matern, copiii au nevoie de un lapte de crestere potrivit varstei, care sa le asigure, la fiecare masa, necesarul de minerale si vitamine, nu un lapte care sa le ingreuneze digestia. Din statisticile prezentate la intalnire, rezulta ca foarte (prea) multi parinti fac greseala de a include in meniul copiilor acelasi lapte pe care il consuma intreaga familie.

20

Dupa varsta de 1 an, atunci cand alaptarea nu mai este posibila, laptele de crestere ramane un aliment de baza in hrana copilului, specialistii recomandand 400 – 500 ml zilnic. Eu acum il pun pe Vlad la san mai intai, atat dimineata, cat si seara, si apoi ii dau completare pana la 210 ml (cat are el nevoie) lapte de crestere.  Stiu ca multe mame renunta la mesele de lapte in momentul in care renunta si la alaptare, spunand ca ofera copilului in timpul zilei branza sau iaurt. Dar doamna dr. Mihaela Oros, medic primar pediatru, a specificat in mod cat se poate de clar ca un copil mic (1 – 3 ani) are nevoie de 2 mese de lapte care reprezinta mese importante si de sine statatoare in alimentatia lui, in afara celorlalte alimente pe baza de lapte pe care orice mama le mai foloseste in mancare sau ca si gustare pe timpul zilei.

19 21

„Doua mese a cate 250 ml de lapte de crestere asigura copiilor 70% din necesarul zilnic de calciu si zinc si peste 60% din necesarul zilnic de fier. Acest lucru este diferit în cazul copiilor la care cele 2 mese sunt reprezentate de laptele de vaca, necesitand suplimentarea cu  fier, zinc sau calciu pentru un aport nutritional complet. Laptele de crestere contine deja toate vitaminele si mineralele necesare celor mici pentru o dezvoltare armonioasa”, declara dr. Mihaela Oros, medic primar pediatru, Clinica de Pediatrie Medicover.

Un alt subiect important care a fost atins in cadrul intalnirii a fost legat de aparitia obezitatii. Alimentatia necorespunzatoare in primii ani de viata poate conduce la aparitia obezitatii, a anemiei feriprive sau a deficientelor de calciu si vitamina D, cele mai intalnite probleme nutritionale in randul copiilor si care, netratate, se pot reflecta in starea de sanatate a viitorului adult.

O cauza importanta a obezitatii este excesul de proteine, in primii ani de viata, peste nivelul optim pentru crestere, producandu-se modificari in organismul celor mici. Diversificarea precoce a alimentatiei si hrana neadecvata varstei (cum ar fi laptele cu un continut mare de proteine de slaba calitate) sunt factori de risc in dezvoltarea obezitatii“, completeaza  dr. Mihaela Oros, medic primar pediatru, Clinica de Pediatrie Medicover.

22 23

 

Asa cum v-am promis, am rugat invitatii sa va raspunda la intrebarile pe care le aveti pe acest subiect. Asadar, eu am creat o legatura intre voi si ei via blog, iar raspunsurile le aveti mai jos:

 

  1. Cum putem convinge un bebe sa nu mai refuze mancarurile?

Este deosebit de important ca noile alimente din dieta bebelusului sa fie introduse treptat, putin cate putin, permitand organismului sau sa se adapteze si sa se dezvolte intr-un ritm normal.

Creeaza o atmosfera placuta si relaxanta cand incepi sa iti hranesti bebelusul cu alimente noi, necunoscute lui pana atunci.

Masa din cursul diminetii este un moment bun pentru a incerca alimente noi. Se recomanda sa-i dai bebelusului alimentele noi cu lingurita, asa va deprinde obiceiuri alimentare sanatoase.

Mai intai pune o cantitate mica de hrana pe varful linguritei si apoi pune-i-o usor pe limba. Asteapta ca bebelusul sa-i dea atentie. Lasa micutul sa atinga mancarea, chiar daca se murdareste. Face parte din intentia lui de a cunoaste lumea.

Daca refuza insistent un aliment nou (dupa 7-8 zile succesive de incercare), nu-l forta si da-i altceva. S-ar putea ca dupa 1-2 saptamani de pauza sa-l primeasca fara probleme.

Lasa-l sa manance in ritmul lui; un bebelus are nevoie de timp ca sa se obisnuiasca cu o mancare noua. Opreste-te atunci cand da semne ca nu mai vrea. Sugarul nu trebuie niciodata fortat sa manance.

 

  1. Cum putem face mesele copiilor mai atragatoare astfel incat sa se bucure de ceea ce mananca?

Incercati sa respectati orele de masa stabilite si sa va bucurati impreuna de ele.

Variaza meniurile si fa astfel incat mancarurile sa fie prezentate intr-un mod amuzant si apetisant.

Gateste-i copilului tau alimentele, pastrand cat de mult posibil gustul lor natural. Incurajeaza-l sa manance legumele, esentiale pentru un regim echilibrat, alaturi de fructe, carne, oua si produse lactate.

 

  1. Cum ne dam seama care sunt mancarurile preferate ale copiilor atunci cand ei au tendinta continua de a refuza ce li se ofera? 

Placerea din timpul mesei are un rol in digestia sanatoasa si in asimilarea nutrientilor. Ia-l pe copil la piata si arata-i fructele viu colorate, legumele de sezon si alte alimente placute privirii. Invatandu-l sa se bucure de gusturi si de mirosuri variate, vei reduce riscul “fobie de nou” ce apare atunci cand i se ofera un aliment nou.

Foloseste vesela si tacamuri frumos colorate care sa-i faca placere si incurajeaza-l sa manance singur. Nu ezita sa-l implici, atat cat se poate, va fi foarte incantat!

 

  1. Ce alimente sunt foarte importante la aceasta varsta pentru o crestere sanatoasa?

Si dupa varsta de 1 an laptele ramane un aliment de baza in hrana zilnica a copilului mic. Este recomandat sa consume zilnic 400-500 ml lapte de crestere.

Acum se formeaza temelia unei alimentatii sanatoase, variate si echilibrate. Alimentatia trebuie sa fie bogata in nutrienti si diversificata. Dupa varsta de 1 an copilul are capacitatea de a mesteca si astfel se recomanda oferirea de bucatele mici si moi de mancare, la inceput, iar apoi de bucatele mai mari, crocante. Fructele si legumele proaspete sunt potrivite pentru acest proces.

 

  1. Cand ne dam seama ca un copil de aceasta varsta are tendinta spre obezitate?

Este recomandat ca evolutia greutatii si inaltimii bebelusului sa fie monitorizata de catre medicul specialist, cu ajutorul graficului de crestere.

Medicul este cel care poate sesiza abateri de crestere (obezitate sau subnutritie) si este, de asemenea, cel mai in masura sa faca recomandari nutritionale in consecinta.

 

  1. Cum putem evita situatia “copilul supraponderal de azi/adultul obez de maine”?

Primele 1000 de zile din viata fiecarui copil sunt cele mai importante pentru cresterea si dezvoltarea sa optima ca adult.

Laptele de mama este alimentul ideal, creat de natura. Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda alaptarea exclusiva pana la 6 luni si inceperea diversificarii dupa aceasta varsta, in paralel cu alaptarea.

Diversificarea alimentatiei trebuie sa se faca sub indrumarea medicului pediatru, cu alimente recomandate pentru fiecare etapa de varsta.

Dupa varsta de 1 an, atunci cand alaptarea nu mai este posibila, laptele de crestere ramane un aliment de baza in hrana copilului, specialistii recomandand 400 – 500 ml zilnic.

 

  1. De ce nu este voie sa dam copiilor pana la 1 an sare si zahar, laptele de mama oare nu le contine?

Laptele de mama nu contine zahar! Unicul glucid din laptele matern este dizaharidul numit lactoza. Cantitati mici de sare sunt permise dupa varsta de 6 luni.

De asemenea, la aceasta varsta este de evitat adaosul de glucide in alimentele de diversificare si mai degraba se recomanda o dieta diversificata care sa includa piureuri sau sucuri de fructe care contin glucide naturale.

 

  1. E adevarat ca sportul poate reduce lactatia sau poate schimba gustul si continutul?

Practicat cu moderatie, sportul nu reduce lactatia. Gustul laptelui matern este influentat de alimentatia mamei si nu de activitatea sportiva.

 

  1. La varsta de 1 an, cate mese principale sunt, cate gustari, cam pe la ce ore?

Se recomanda 5 mese pe zi (3 mese principale + 2 gustari).

Micul dejun, pranzul, gustarile si cina – mult timp acesta va ramane ritmul ideal pentru ca bebelusul tau sa primeasca o portie regulata de energie si sa evite somnolenta. Fiecare copil are ritmul propriu de activitate zilnica (somn, perioada activa), prin urmare orarul de mese este individual.

 

10. E ok sa-i dam copilului sa manance in afara acestor 5 mese? Bunica mea i-ar da fiicei non stop covrigi, caci se simte linistita cand molfaie cate ceva.

Obisnuieste-l pe copilul tau sa nu manance in afara meselor (3 mese principale si 2 gustari).

Astfel, il vei impiedica sa dobandeasca obiceiul gustarilor dese, ce sporeste riscul unei cresteri a greutatii si ii poate deregla pofta de mancare si echilibrul alimentar.

 

Sunt covinsa ca aceste informatii va pot fi utile celor care aveti bebelusi sau copii de varste mici, dar si celor care vor aduce pe lume in viitorul apropiat un copil. E foarte posibil ca multe dintre voi, mamici informate cum va stiu, sa fi stiut deja multe dintre informatiile de mai sus. Dar misiunea voastra si a mea deopotriva este de a da mai departe aceste informatii, ca statisticile acelea ingrijoratoare cu privire la alimentatia copiiilor in Romania sa se modifice in bine, macar un pic.

104Comments
  • DSK/ 25.03.2015Reply

    Dana,multumesc mult!

    • Dana/ 25.03.2015Reply

      Cu placere 🙂 Mi-am dat cuvantul 🙂

  • claudia/ 25.03.2015Reply

    Foarte util acest articol.Multumim Dana

    • lavinia/ 27.03.2015Reply

      Foarte utila acest articol, fetita mea, din pacate e o mofturoasa, iar treptat dupa varsta de un an si jumatate a inceput sa renunte la unele alimente, pe care nici azi la 5 ani nu vrea sa le consume, refuza sa incerce orice este nou
      https://loving-evelyn.blogspot.ro/

  • Irina/ 25.03.2015Reply

    Buna! Stiu ca poate nu e locul potrivit pentru aceasta intrebare, dar as vrea sa stiu ce trebuie sa mananc ca sa slabesc. Adica, ce nu-ti lipseste tie din alimentatia de zi cu zi. Chiar nu stiu si chiar am nevoie de sfatul tau. (Nu am bani sa dau pe doctori, sala, etc.)

    • Georgi/ 27.03.2015Reply

      Buna Irina,imi permit sa iti raspund eu.
      Totul este simplu daca esti ambitioasa.
      1. Nu ai nevoie de dat banii pe sala.Youtube este gratis si plin de programe de slabit .Uite aici un exemplu: de 3 ori pe saptamana am facut cam 35 de minute din aceste clipuri combinate si am reusit sa dau jos. https://www.youtube.com/user/FitnessBlender
      Apoi a venit primvara.Poti inchiria o bicicleta sa iesi in parc , faci in paralel acele exercitii,mai alergi.totul este gratis .

      2. alimentatia : Si mai simplu.Renunti la paine,dulciuri,prajeli,mezeluri (doar sunca slaba fara grasime,daca tot poftesti),adaosuri de mancare gen vegeta,delikat,etc si bauturi acidulate.
      Exemplu : la micul dejun mananci si tu o omelta cu branza rasa deasupra si o salata (ca tot au aparut trufandalele in piete) , ca gustare poti manca un iaurt cu o bana la blender,sau simple asa,sau o salata de fructe cu miere…la pranz o ciorbita cu o felie de paine integrala,sau niste ficatei la cuptor cu niste legume sau orez slab, apoi iar o gustare mica .La cina poti bea un shake sau tot asa, niste pui sau peste al gratar cu o garnitura.

      Adica,ideea e sa mananci cat mai simplu.Umple frigiderul cu fructe si legume ,carne slaba si lactate (daca iti plac: branzica de casa, branza fagaras,iaurturi,telemea,etc).Daca ai pofta de suc,baga portocale la storcator.Sau lamai si fa-ti o limonada.

      Si fa-ti un masaj cu orice crema de corp,macar de 3 ori pe saptamana.Nu trebuie o crema scumpa.

      Iti garantez pe ce vrei tu ca vei da jos.Si ieftin.
      Important e sa nu te infometezi si sa faci miscare.Miscare miscare miscare miscare.
      Si fara infometare! da,zic de 2 ori.Pentru ca urasc cand vad persoane care se infometeaza,dar dupa dieta respectiva,mananca iar sandvis cu margarina si salam..si cartofi prajiti.
      Internetul este plin de retete cu mancare sanatoasa.Ia-ti rabdare si cauta retete,fa-ti un plan si ai sa vezi ca nu vei avea nevoie de doctori si bani de dat la sala.

      Multa bafta!

  • andreea/ 25.03.2015Reply

    Multumim din suflet Danuca. Eu o sa nasc peste 2 luni, dar toate aceste informatii imi sunt de folos. Te pup, te imbratisez si felicitari ptr tot..te admir tare mult! Pupici

  • Marcela/ 25.03.2015Reply

    De folos.Multumim.

  • Ina/ 25.03.2015Reply

    Dana, la ce fel de lapte te referi cand spui “lapte de creștere”? Lapte praf pentru copii?

    • Dana/ 25.03.2015Reply

      Este vorba într-adevăr de laptele praf pentru copii mai mari de 1 an. Pana într-un an este cunoscut sub denumirea de “formula”, iar după 1 an “lapte de crestere”. Întreabă pediatrul care îl/o urmărește ce i se potrivește, asta doar dacă nu mai alăptezi.

      • Ina/ 26.03.2015Reply

        Multumesc, Dana. Nu sunt inca mama, dar îmi place sa-ti citesc blogul pentru cercetezi si te informezi bine înainte de a acționa.
        Eu locuiesc in Statele Unite, iar aici alăptatul nu e vazut cu ochi buni. Au campanii serioase pentru a schimba mentalități. Ma bucur ca acasă lumea nu gândește la fel.
        Bafta multa ție si felicitări pentru bebe. E un scump si e frumușel rau.
        Sunt o cititoare fidela a blogului tau.

        • Violeta/ 27.03.2015Reply

          Ina, sunt mama si locuiesc in SUA momentan. Alaptarea si nasterea naturala sunt promovate extrem de mult, iar mamele alapteaza si pana la varta de 3-4 ani, chiar si doi copii in paralel. Desigur, este o chestiune de alegere personala. Mai mult, a fost o reala problema sa gasesc o formula similara celei pe care o utilizam in Romania ( il alaptez inca, are un an) pe care o folosesc in anumite preparate gen oatmeal, tocmai ca nu au multe branduri pentru ca promoveaza alaptarea. As vrea la nivel mondial sa se intample la fel, este esential pentru copil.

          Dana, iti ador baietelul si blogul! Felicitari!

          • Ina/ 27.03.2015

            Buna Violeta, eu stau in Carolina de Nord. Intr-o seara am mers aici la un restaurant si o femeie alăpta. Reactia celor din jur a fost extrem de urâta. Mi S-a părut incredibil cum ceva atât de natural si normal e privit atât de urat. Poate pe unde esti tu e mai bine.

        • Sara/ 15.08.2018Reply

          Salut
          Nu știu unde locuiești tu în Statele Unite dar în California, Oregon, Texas, Missour si Nevada alăptarea si nașterea naturală sunt promovate si susținute printr-o multitudine de programe…
          Numai bine!

      • alexandra/ 19.05.2015Reply

        Ce te faci cand domnisoara de 1 an si o luna refuza categoric laptele praf introdus cu cea mai mare eleganta in alimentatie (fara presiune) in momentul in care fortata de imprejurari (delegatiile de la job) a trebuit sa o intarc?

        • Dana/ 19.05.2015Reply

          Vorbesti cu pediatrul. Poate iti recomanda un alt lapte de crestere, de la o alta firma, alt gust, alte proprietati.

      • Maria/ 06.01.2017Reply

        https://www.apc-romania.ro/ro/i-studiu-de-piata-despre-laptele-praf-de-inceput-pentru-sugari/Mjg1LTE2.html
        Cititi aici si dupa asta , o sa vedeti daca mai sunteti de acord cu “laptele praf de crestere”” …!!!
        Mamicilor , nu pot sa cred ca la varsta voastra si in anul 2016/17 , sunteti atat de slab informate ! Ati citit din curiozitate pe cutia de lapte praf sa vedeti ce contine ???Incredibil ce am putut sa constat ….o lista lunga de ingrediente chimice pe care le introducem in organismul copiilor inca de la nastere si riscul de a dezvolta boli grave , inclusiv cancerul infantil….. Am ajuns sa spunem ca laptele natural de vaca e nociv ptr bebelus si cutia cu chimicale benefica si sanatoasa …..Va reamintesc , sau va aduc la cunostinta (ptr ca ma gandesc ca putine aveti varsta mea …45+….) ca inainte de anii “90 , nu exista in Ro , toate aceste tipuri de lapte praf , iar generatia mea , a parintilor mei si chiar a copiilor mei au crescut cu lapte de vaca si sunt foarte sanatosi !!!
        Dana , scumpa , nu mi-o lua in nume de rau , nu am intentia sa atac cumva articolul tau , care de alfel e foarte util ptr mamici si peste care am dat intamplator , cautand informatii despre lapte (am o nepotica bebelus si am o mare retinere in ce priveste laptele praf), dar, va spun ca fetelor mele , fiti foarte atente la hrana copiilor , mai ales in primii ani de viata ….informati-va bine si nu lasati pe nimeni sa va manipuleze , pentru ca de voi depinde sanatatea copiilor vostri toata viata lor !!!
        Va doresc multa sanatate din toate punctele de vedere !!!

        • Dana/ 06.01.2017Reply

          “Laptele de crestere” este cel dedicat copiilor care au varsta de cel putin 1 an, nu nou nascutilor. Pentru cei de pana 1 an, exista “formula”. Cel mai bun e laptele matern. Asta cu noi am crescut sanatosi cu laptele de vaca, foarte multe studii si medici o contrazic (cresterea bolilor autoimune, probleme de greutate in perioada adulta etc). Dar cel mai bine, daca ai retineri in ceea ce priveste laptele praf vs lapte de vaca, este sa vorbesti cu un medic pediatru. Nu am citit studiul recomandat de tine, dar as putea dintr-un foc sa gasesc alte 3 care spun ca laptele de praf pentru copii e o varianta mult mai buna decat laptele de vaca. Vorbind cu un medic, cred ca te lamuresti si linistesti. Chiar si inainte de anii ’90, multe mame stiau ca laptele de vaca nu e creat pentru copii, asa ca il diluau cu ceai, adaugau zahar si alte “interventii”, ca sa il apropie de “laptele de san”, care ramane varianta ideala. Lapte praf este tot lapte de vaca, dar modificat in asa fel incat sa corespunda nevoilor micutilor, care – de exemplu – nu au nici o nevoie de numarul urias de proteine pe care il contine laptele de vaca la o varsta asa de mica. Nu e deloc cu suparare, dar am discutat despre acest subiect cu 3 medici pediatri, care nu incercau in niciun fel sa ma manipuleze.

  • DianaF./ 25.03.2015Reply

    Bun articol. E bine de stiut ca dupa varsta de 1 an laptele sa nu mai depaseasca cantitatea de 450_500 ml zilnic(dimineata + seara),pentru ca altfel nu va mai primi mic dejun, gustari ,fiind deja “plin”, ca satul nu se poate spune. Multe mamici fac greseala aceasta si spun”lasa sa bea macar laptele , daca altceva nu vrea”….el trebuie educat in alimentatie cu mult tact , rabdare si joc. Gustarile sunt esentiale si ele, alaturi de cele 2 mese de lapte, de masa principala de pranz si , apoi de mic dejun. Mult succes tuturor!

  • sorina/ 25.03.2015Reply

    Super! Aceste informatii mi-au intarit convingerea ca DA, dupa ce am sa nasc bebelusul meu trebuie sa se bucure din plin de laptele meu si eu de bucuria de a-l avea si de a-l privi cum dependenta de afectiune transmisa prin legatura uimitoare hranire la san-bebelus ne intareste legatura :)!
    Diversificarea trebuie sa apara la sfatul pediatrului :)!
    Multumesc frumos!
    Bizzz

  • Lucy/ 25.03.2015Reply

    Eu recunosc ca nu am copil, dar voi da link-ul unei prietene ca ea sa citeasca tzoate aceste lucruri foarte interesante. Si nu pot sa nu ma abtin sa remarc faptul ca Vladut a iesit la primul lui super-date cu atatea fetite dragute. Pai si treaba cu fetele se invata de mic 🙂 parea foaaaarte intersat de pitice 🙂

  • paula/ 25.03.2015Reply

    Eu as adauga din proprie experienta sa nu fortezi copilul sa manance vreu aliment ce il refuza continuu, posibil sa nu il tolereze. Eu imi aduc aminte cand eram mica ca eram fortata sa mananc lubenita, pepene, castraveti, desi le refuzam, si imi era f rau ulterior, pur si simplu am intoleranta la aceaste tipuri de legume (adaug si dovlecelul si lubenita)…. nici acum nu le pot manca, Si pot sa imi dau seama cat de traumatizanta a fost experienta, daca tin minte si acuma….

  • Adela/ 25.03.2015Reply

    Multumim mult! Fetita mea face 2 ani, dar are sindromul malabsorbtiei si alergie la laptele de vaca, iar aceste informatii imi sunt oarecum utile. Marea mea greseala a fost (sa ma iau atat dupa o pediatra din Romania, cat si dupa fosta ei pediatra din tara in care locuim de cativa ani) sa ii introduc laptele de vaca dupa intarcare, la 1 an si 3 luni,, fiindca refuza formulele din comert, potrivite varstei ei. Astfel in 3 luni a dezvoltat alergie la proteina din laptele de origine animala, de care sper sa scape pe viitor 🙁

  • Alina/ 25.03.2015Reply

    Sunt foarte fericită că am putut citii acest articol! Fetita mea va implinii luna viitoare 1 anisor si aveam nevoie ca cineva sa ma lamureasca complet referitor la mancarea pe care o pregatesc…laptele pe care il ofer si felul in care incerc sa o cresc ca este bine.Iti multumesc pentru faptul ca ne oferi si noua cunostiintele tale si onoarea de a participa direct sau indirect la astfel de întruniri foarte benefice pentru orice fel de mamica.P.s (acum voi sti ”sa le dau peste nas”persoanelor care rad ca”indop”copilul cu brocolii,ficat,conopida etc…ca nu ii dau ciocolata…paine ,zahar ori sare prea multa.Chiar ma gandeam ca poate am eu o problema.Multumesc

  • Raluca/ 25.03.2015Reply

    Foarte bun articol Dana! Si eu am insistat mult pe cele doua mese de lapte pentru cel mic si recunosc ca dupa ce a implinit un an am fost tentata sa ii schimb formula cu lapte de vaca. Al meu a supt pana la 11 luni cand sa intarcat singur, insa pediatra ma sfatuit sa ii dau lapte de crestere nu de vaca. Eu zic ca multe mame nu intreaba medicul pediatru despre alimentatie, asta in cazul in care merg cu cel mic la un pediatru. In general ii inscriu pe cei mici la medicul de familie si cam atat, eu zic ca aici e problema, multe citesc pe net si ii cresc pe cei mici dupa ” ureche”! De asta e nevoie de articole de genul . Iti multumim!

  • simona/ 25.03.2015Reply

    Multumim pentru articol!
    Chiar aveam dilema ce lapte sa i ofer dupa intarcare.
    Dar as mai avea niste nelamuriri: ce inseamna micul dejun si cina? Mesele de lapte sau mancare? Si la ce ore se ofera?

  • Ionica/ 25.03.2015Reply

    Multumim frumos! Foarte interesant articolul!

  • Alexandra P./ 25.03.2015Reply

    Nu pot sa cred ca medicii recomanda atat de convingator acest lapte de crestere…. Care pe langa faptul ca este ambalat in cutii de aluminiu, contine foarte muuuuult zahar. Pacat ca multe femei nu se documenteaza si cred tot ce spune un medic, care in fond sare peste esentialul hranei, si acela legat de nutritie. Parerea mea … Medicii nu invata in 6, 9 ani de scoala absolut nimic despre nutritie… Acest lapte de crestere, ca si formula sunt niste bombe calorice deloc sanatoase si total lipsite de tot ce are nevoie organismul unui bebelus. Tot ce am scris nu este de la mine, ci din studiile citite ale unor nutritionisti preocupati de alimentatia sanatoasa oferita bebelusilor si copiilor!

  • Alexandra P./ 25.03.2015Reply

    https://www.cristelageorgescu.ro/indraznesc-pentru-copilul-meu-brasov-21-martie-2015/02/2015/#more-11598

    Mai exact de aici am aflat si eu foarte multe informatii cu adevarat sanatoase! Filmuletul are 3-4 minute, merita vazut.

    • rodica/ 25.03.2015Reply

      am urmarit filmuletul si consider ca promoveaza alaptarea naturala dar nu are legatura cu “laptele de crestere” despre care se spune in articolul Danei. Laptele de crestere este tot un lapte praf ambalat la fel ca si laptele formula ( de unde ai scos-o cu ambalajul de aluminiu???) dar care fata de laptele de vaca sau laptele de capra are un continut proteic mai scazut, controlat si adaptat la nevoile copilului. Sa fim cinstite cu noi insine si sa recunoastem ca femeile care alapteaza peste 1 an sunt f putine indiferent de tara in care traiesc. Si la fel de adevarat este si faptul ca laptele matern incepand cu luna a 8-a/a 10-a de viata a copilului are un continut mai scazut de fier in compozitie fata de cerintele copilului. Deci este f important sa-i oferim un lapte adecavt varstei si nu sa-i dam laptele pe care-l consuma familia. este un efort mai mare si mai costisitor dar e benefic copiilor….si zau lasati aprecierile la cat si ce invata un medic, ca nu cred ca v-ar conveni sa se trezeasca si ei sa va dea sfaturi in domeniile pe care profesati. Dana cred ca va poate povesti oricand cam cati ani si cat a studiat fratele ei ca sa devina un medic specialist.

      • Alexandra P./ 26.03.2015Reply

        Laptele din comert este ambalat doar in cutii sau lungi de aluminiu. In clip spune exact cantitatea de zaharuri pe care o contine laptele praf, fie el formula sau lapte de crestere. Eu am subliniat faptul ca majoritatea medicilor pediatrii, nu au cunostinte de nutritie. Le este mai usor sa prescrie laptele praf si cerealele, in schimbul cerealelor naturale si nu a celor instant, care si ele tot in pungi de aluminiu se gasesc. Asta ce dovedeste?!? Ca au studii in nutritie? Atunci de ce nu recomanda, meiul, orzul, ovazul etc? Care intr-adevar sunt bogate in fi re, minerale si vitamine. Eu doar mi-am spus parerea, nu am adus nicio ofensa nimanui. Eu asa ma ghidez, dupa anumite standarde nutritionale.

        • Alexandra P./ 26.03.2015Reply

          Pungi*

        • rodica/ 26.03.2015Reply

          folia de aluminiu din pungi e altecva decat “recipientele/cutiile din aluminiu”: folia de aluminiu are o grosime de 0,005 mm si este foarte folosita datorita rezistenței sale la oxidare, ca aluminiul de care vorbesti tu nu se gaseste in stare nativa ci doar in combinatii si ca temperatura de topire este de 660 grade Celsius…sincera sa fiu nu am timp acum sa fac calcule asupra zaharurilor despre care vorbesti/se vorbeste si in clip, dar promit sa revin si acolo in zilele urmatoare. Cunosc intamplator pe una din persoanele din clipul respectiv si ascensiunea/preocuparea ei de a “trezi” romancele ramase in tara( caci ea revine acum specail aici) despre nasterea naturala si care culmea nu-i medic! revin cu rugamintea de a lasa mamele sa fie influentate in cresterea copiilor de catre medici caci tot ei sunt cei care ne salveaza puii in caz de necaz. Articolul Danei este f bun si arata importanta, natura si calitatea laptelui necesar copilului mic si dupa intarcare.

          • lili/ 26.03.2015

            Bravo Rodica!

          • Alexandra P./ 26.03.2015

            De ce trebuie sa abordam lucrurile cu neliniste? Fii linistita, draga mea! Fiecare ne ghidam dupa propriile principii. Nu influentez pe nimeni eu. Dumnezeu ne salveaza, nu doctorii, sau cel mult putem spune prin doctori. Numai bine!

    • Cristina/ 26.03.2015Reply

      Mare ti-e gradina, Doamne! Si multi cu sorcova in ea.

  • Ramona K/ 25.03.2015Reply

    Multumesc foarte mult pentru informatii! Fetita mea este putin mai mare decat Vladut, are 1 an si 8 luni dar totusi am citit cu mare interes postarea si am constatat inca o data ca am procedat corect referitor la alimentatia micutei, in ciuda tuturor discutiilor avute cu bunicii!!! M-am documentat si eu foarte mult inainte de a incepe diversificarea. Cate kg are Vladut acum?

  • Irina M/ 26.03.2015Reply

    Eu mi-am crescut ambii copii cu lapte matern pana la 1 an si apoi am trecut pe lapte de crestere.
    Ma uit in jur la mamicile care dau lapte de vaca dupa varsta de 1 an si clar: SUNT INCONSTIENTE, si se mai mira cand le apar copiilor tot felul de alergii sau ca ajung sa nu le mai placa laptele…caci normal, organismul lor mai devreme sau mai tarziu va respinge acest lapte de vaca intrucat nu este destinat lor, ci viteilor. Credeti-ma, nimic nu se compara cu linistea si fericirea unei mame care stie ca da copiilor sai un lapte ADAPTAT VARSTEI, adica UN LAPTE DE CRESTERE. Copii mei sunt sanatosi si rezista foarte bine la toate virozele de sezon, intrucat le asigur o alimentatie sanatoasa si echilibrata varstei lor.
    FELICITARI, DANA! Subiectul acesta ar trebui citit si bagat la cap de fiecare mamica!

    • Andreea/ 26.03.2015Reply

      Buna, Irina. O inconstienta aici. Sau mai bine zis, o INCONSTIENTA.
      Am intarcat copilul la 17 luni si am ales sa ii dau lapte de vaca, lapte de capra si lapte vegetal (pe care nu l-a acceptat). Din punctul meu de vedere, cat timp copilul are o alimentatie diversificata si sanatoasa, ar trebui sa isi ia tot ce ii trebuie de acolo si nu din lapte. In al doilea rand, nu cred ca ar trebui sa ma supun recomandarilor de lapte de crestere doar pentru ca o recomanda un pediatru, 2 ,3. Am minte, citesc, ma informez. Sunt atatia care recomanda diversificarea la 4 luni sau suc de portocale, deci daca imi recomanda lapte praf, ar trebui sa o iau de buna?
      In afara Romaniei, nu se recomanda lapte de crestere. Iar laptele de vaca este acceptat dupa varsta de 1 an. Asociatia Americana de Pediatrie, CDC (Centers for Disease Control), Unicef, NHS (National Health Service UK) , firststepsnutrition.org (asociatie non guvernamentala sustinuta de Unicef), Dr. Sears, ESPGHAN, Jack Newman sunt institutii/oameni care nu recomanda laptele de crestere dupa 1an.
      Deci, te rog, pastreaza-ti apelativele la adresa altor persoane pentru tine si hraneste-ti copilul cu ce vrei, fara sa prevestesti apocalipsa in sanatatea copilului meu. Copil care nu a mai avut un muc macar de 8 luni de zile, care mananca sanatos si bea lapte pentru vitei (afirrmatie cu care sunt de acord, de altfel). Daca eu prefer sa ii dau un lapte sarac in fier, bogat in proteine, care poate fi digerat greu, este alegerea mea si o fac in favoarea maltodextrinei, uleiurilor vegetale, aromelor artificiale, sulfatilor de cupru si asa mai departe.

      • Dana/ 26.03.2015Reply

        Am o prietena care si-a crescut copilul în Elveția. Nimeni nu da copilului acolo lapte de vaca (sau alt animal) după 1 an, ci trece copilul care nu mai e alăptat pe lapte de creștere.

        • Andreea/ 27.03.2015Reply

          Recomandarile asociatiei de pediatrie din Elvetia pana la un an includ alapatul, formula sau laptele de crestere, iar de la 1 an alaptatul, lapte de crestere sau lapte de vaca (de pe siteul lor citire: https://www.swiss-paediatrics.org/sites/default/files/parents/5-10_ans/alimentation/pdf/ernaehrungsplan_gb_vers002.pdf). Ca recomanda anumiti pediatri lapte de crestere, asta e alta treaba. Una e ce recomanda un pediatru (care nu are neaparat studii in domeniul nutritiei) si alta e ce recomanda institutii avizate, cu cercetarile la zi. E ca si la vaccinuri: unii medici nu recomanda, ba chiar le blameaza, in timp ce OMS (de exemplu) sustine vaccinarea. Pe de alta parte, daca nu ii dau suplimente (calciu, fier, magneziu) copilului fara analize, de ce sa ii dau un lapte artificial (care are la baza lapte de vaca), imbogatit cu acestea? Poate organismul si le ia direct din alimentatie si nu are nevoie de surplus. Eu nu ii dau cu parerea la cum isi cresc alte mame copilul. Am reactionat doar la apelativul din comentariul de mai sus. Asa cum unele mame considera laptele de crestere ca fiind varianta normala/sanatoasap entru copii, asa unele considera fix invers. Asta nu inseamna ca le numesc inconstiente. Cat timp iau o decizie informata, mi-o asum si gata.

      • Cristina/ 26.03.2015Reply

        Nu te supara, din ce sursa ai tu laptele de vaca? Ca cel de supermarket numai de vaca nu e sau numai lapte nu e.

        • Andreea/ 27.03.2015Reply

          Cel de capra il iau de la o ferma si il fierb eu. Cel de vaca il iau din magazin, varianta UHT. Inca sunt in cautare de sursa sigura si pentru acesta, dar pana atunci consider ca este bun, din cate am citit despre el.

          • Cristina/ 28.03.2015

            Si cel UHT este procesat si chiar reconstituit de pana la 5 ori. 🙁

  • Irina M/ 26.03.2015Reply

    …si referitor la filmuletul postat de Alexandra! ACELE FEMEI SUNT TOATE NISTE EXTREMISTE: isi ingheta placenta si apoi manaca din ea, se lasa de servici sa plateze toata ziua boabe de cereale si legume si cica sa-si traiasca o viata ËCO”, cultiva toata ziua boabe si le freaca seara sa faca lapte, cereale si mai stiu eu ce. Si apoi ajung mai mereu pe la doctor cu copii caci au dezechilibre nutritionale si hormonale grave (am intalnit cazuri in care au renuntat la ËCO”cand au vazut ce pot face dezechilibrele hormonale date de aceste boabe de soia, mei, etc) ca ii priveaza de carne si glucide.
    In plus, nu le obliga nimeni pe mame sa renunte la alaptat si sa mearga pe formule de lapte – e alegerea fiecareia. Si daca n-ati fi avut un lapte formula si nu puteati alapta, ce-ati fi facut? ati fi lasat copilul sa moara?..ca asa e ECO?..ca asa vrea D-zeu? MULTUMESC CA EXISTA ACESTE FIRME si care la urma urmei, SALVEAZA VIETI cu un lapte care da, vrea sa fie cat mai aproape de laptele matern, chiar daca nu e, insa macar, nu mor copii de foame si ii ajuta sa creasca sanatoasi, fara alergii si alte dezechilibre (cum face laptele de vaca)

  • Anca/ 26.03.2015Reply

    cel mai bun “lapte de crestere” este laptele matern..nimic nu va putea inclocui laptele matern..el isi schimba compozitia dupa nevoile nutritionale ale bebelusului…va rog nu mai faceti atata reclama la laptele praf :(..daca mami alapteaza, e o prostie ca dupa 1 an sa treaca la alptele praf

    • Alexandra P./ 26.03.2015Reply

      Bravo Anca! Lapte praf sau cereale instant = Marketing curat! Dar asta e,, fiecare se informeaza de unde poate ! Sanatate!

      • Violeta/ 27.03.2015Reply

        Perfect de acord! Eu am citit TOATE ingredientele tuturor brandurilor de lapte de crestere si formule bio, organice samd….sunt pline de zahar, TAURINA anumite branduri care este ingredientul principal in energizante si ne intrebam de ce copiii devin hiperactivi de ex, metale, conservanti etc.
        Cel mai bun este laptele matern. Daca refuza sanul, se poate mulge si administra prin biberon, sippy cup sau orice accepta copilul.
        Desigur, exista si motive medicale cand nu se poate, nu vreau sa fiu in nicio extrema, insa este marketing sa recomanzi lapte praf, oricum s-ar numi el, Nu vreau sa deranjez pe nimeni, insa avem acces la informatii si putem sa citim ceva de baza despre nutritie.

        • Irina M/ 27.03.2015Reply

          Ai gasit tu cuvantul “zahar””? NICIO FORMULA DE LAPTE NU ARE ZAHAR. Poate glucide, care se regasesc si in laptele matern. Lactoza este un glucid. Laptele matern contine multa lactoza. Stiai?

          TAURINA se regaseste in laptele matern, de asemenea, si are un ROL IMPORTANT IN DEZVOLTAREA SISTEMULUI NERVOS. Stiai?

          Ar prinde bine o informare corecta inainte de a scrie, pentru a nu dezinforma si alte mamici. Sanatate!

          • Andreea/ 28.03.2015

            Maltodextrina este zahar. Maltodextrina este un carbohidrat (zahar) şi un gram conţine 4 calorii (la fel ca zahărul). Are un indice glicemic de 106 – 136, de două ori mai mare decat zahărul (65) şi poate perturba echilibrul dintre insulina şi glucagon, cei doi hormoni care reglează nivelul de glucoză din sânge

          • Violeta/ 28.03.2015

            Irina M,

            in primul rand, daca esti atat de impacata cu administrarea laptelui praf, nu iti inteleg agresivitatea.

            Cand vine vorba de copii, mamele sunt foarte patimase, insa ar fi elegant sa ne adresam civilizat.

            in al doilea rand, nu am mentionat nimic de zahar, dar DA, contine oligozaharide si indulcitori precum maltodextrina, de ex. STIAI? Nu cred ca laptele meu cu care tocmai mi_am adormit copilul, are maltodextrina.

            Uite mai jos ingredientele unui brand aleator
            – lapte degresat
            – zer praf parţial demineralizat
            – uleiuri vegetale, amidon, maltodextrină
            – sirop de galacto-oligozaharide
            – lactoză, carbonat de calciu
            – emulgator: lecitina din soia, clorura de potasiu, citrat de potasiu
            – amestec de vitamine (vitamina C, niacina, acid pantotenic, vitamina E, vit. A, B6, B1, B2, acid folic, vitamina K1, biotina, vit. D3, B12), taurina, inositol, carbonat de magneziu, L-fenilalanin, lactat de fier, L-triptofan, ortofosfat de calciu, oxid de zinc, sulfat de cupru, sulfat de zinc, iodat de potasiu, sulfat de mangan, selenat de sodiu
            – nu conţine gluten

            Mai stiai ca in anumite state din lume, cand demarezi administrarea de lapte praf la recomandarea pediatrului, indiferent de varsta, semnezi ca esti constienta ca laptele matern e cel mai potrivit pentru copil?

            Daca tu ai ales sa nu alaptezi sau sa administrezi lapte capra, soia, cocos, etc sau pur si simplu din alte motive personale, tu te rog sa nu informezi eronat si sa sustii ca laptele praf are ingrediente similare cu cele materne, Laptele praf, draga mea, este produs din lapte de vaca,. Stiai?

            Peste tot in lume exista clinici speciale pentru consultanta in alaptare, nu se iese din maternitate fara sa alaptezi samd, iar la noi se promoveaza laptele praf. De ce?!

            Sanatate si tie si celor mici!

        • rodica/ 28.03.2015Reply

          Viloeta, iti este atat de greu sa intelegi ca atunci cand NU se mai alapteaza, in special dupa varsta de 1 an a copilului- mama este pusa in situatia sa aleaga un alt lapte pentru el si ca atunci MEDICII PEDIATRII recomanda un lapte special? iti e atat de greu si tie si colegelor tale de “munca” care promovati alaptarea naturala sa nu “functionati” ca niste roboti? stiu f bine ce bani se invart in spatele acestor campanii de promovare a alaptarii si nu ma deranjeaza ca princioiu dar agresivitatea modului in care o faceti este jalnica! ce ati vrea sa faca mamele ale caror copii NU mai vor sa suga, sa-i lase sa moara de foame? nu crezi ca ar fi mai bine sa promovati si gratuitatea alimentarii artificiale cu lapte special acolo unde este necesara si nu alimentarea copiilor cu lapte din ograda vecinului sau cu laptele de vaca/capra – fie el si din cutiile de carton- dar care au o garantie de luni de zile( cati conservanti) ? personal am alaptat atata timp cat am putut ca normal ca secretia lactata a scazut cand m-am dus la munca( si ce munca) si normal ca a trebuit sa ma duc ca nu am fost fiica sau sotia cuiva care sa isi permita sa ma tina acasa cu tata in gura bebelului si nu fac din alaptat o virtute! alaptarea e un lucru natural, constient, o responsabilitate si o cerinta a ta ca mama dar si atunci cand nu se mai poate la fel de natural, normal, constient si respnsabil este sa alegi un lapte adecvat copilului! si DA: laptele praf/formula/de crestere este in varinate diferite in functie de sanatatea si toleranta copiilor si numai medicii pediatri ti-l pot recomanda pe cel adecvat. Sunt convinsa ca o sa te apuci sa pui iar placa dar asta nu ma impiedica sa iti recomand si tie si altora ca tine sa faceti bine sa intelegeti ceea ce cititi si mai ales pe unde cititi si ca daca aveti nevoie de sfaturi duceti la cei competenti in a le da! Tie, Dana, felicitari ca ai alaptat atata vreme si ma bucur ca promovezi normalitatea.

    • Daniela/ 27.03.2015Reply

      Simplu si la obiect. Da, laptele matern este cel mai bun lapte de crestere Apoi exista fructele, legumele, pestele, oua, produsele lactate corespunzatoare varstei, uleiul etc.

  • Ramona/ 26.03.2015Reply

    Femeile care nu alapteaza dupa varsta de 1 an sunt putine tot datorita medicilor care sunt prost informati. Toti spun ca laptele matern e apa chioara dupa varsta de 1 an. Eu tin sa ii contrazic. Habar nu au! Fetita mea la 1 an jumatate era alaptata in proportie de 90% nu a preferat solidele si culmea e ca avea analizele perfecte, fara nimic sintetic dat pentru a- regla fierul, calciu si ce mai ziceti voi ca e nevoie. Deci chiar asa e oare, sa fie laptele apa chioara?
    Nevoile nutritionale ale unui copil pot fi reglate din alimentatie, nu e nevoie de chestii sintetice pentru asta..si da laptele praf sau cum ii ziceti voi de crestere este ceva sintetic…si plin de porcarii.
    Irina N tin sa iti spun ca foarte putine sunt cazurile cand o mama nu poate alapta, asta pe bune. Adica poveste ca nu am lapte pentru mine nu tine. Si aici iar intervin medicii, care cum aud ca un bebe plange prea mult, gata au gasit solutia: bebe nu se satura, baga-i formula. Nu incearca sa incurajeze mamele sa alapteze, sa le explice ca nevoile unui copil sunt vaste, ca poate plange din n motive, nu ca nu se satura, pentru ca asta e modalitatea lor cat sunt mici sa comunice cu noi.
    Ar fi multe de discutat…insa fiecare face ce crede de cuviinta.
    Dana eu te felicit ca il alaptezi pe cel mic si iti doresc crestere usoara in continuare!

    • Cristina/ 26.03.2015Reply

      Conform a ceea ce scrii aici cele care nu produc lapte sufucient sunt prost informate si rauvoitoare, nu? Mai bine ar lasa bebelusii sa moara de foame, nu? De “informate” de “duminuca”, asa ca tine, e plin internetul dar problema celor care nu mai pot alapta din varii motive ramane. Bebelusii lor ar trebui condamnati la infometare, corect?

      • Cristina/ 26.03.2015Reply

        “Duminica”

        • Magda/ 26.03.2015Reply

          Daca bebelsul a fost alaptat la cerere pana la un an, nu are cum sa scada productia de lapte brusc dupa varsta de 1 an. M-am intors la serviciu la 1 an a copilului, am fost plecata de acasa cel putin 10 ore in fiecare zi si lapte este din plin pana acum, 1 an mai tarziu.
          Daca alimentatia adultului este una sanatoasa, cu suficiente fructe si legume, cu proportii corecte, fara prajeli si alimente nesanatoase, de ce nu ar fi potrivita si pentru copilul de peste 1 an?
          Dana, felicitari ca alaptezi inca la 1 an a copilului, chiar daca suplimentezi cu formula.

          • Dana/ 26.03.2015

            Citeam zilele trecute declaratia unei mame care face parte din echipa La Leche League si care spunea ca, desi promova alaptarea pe o durata cat mai lunga, pe primii doi copii nu a reusit sa ii alapteze peste varsta de 1 an (au refuzat sanul, nu a mai avut lapte, etc). Nu ii venea sa creada, mai ales ca toate colegele isi alaptau in continuare copiii pana la 3 – 4 ani. Pe ceilalti doi copii i-a alaptat pana la 2 si respectiv 4 ani. Deci, fiecare copil e diferit.

    • Alexandra P./ 26.03.2015Reply

      Exact Ramona, nu am auzit un medic pediatru sa incurajeze alaptarea, atunci cand bebelusul nu ia in greutate conform tabelelor, ci dimpotriva trimit mamele la cutiile cu lapte praf, care ce fac? Incet incet scad productia laptelui matern atat de sanatos, dar copilul a luat in greutate!! Super! Sigur ca a luat , ca in acele cutii este muuuult zahar si alte ingrediente nesatoase… Doamne ajuta pe toate mamele sa isi doreasca sa alapteze si sa aiba laptic!

  • Laura Ana/ 26.03.2015Reply

    Multumim pentru informatii! Vladut este un copil atat de frumos !!!

  • cristina/ 26.03.2015Reply

    Dar oms-ul recomanda alaptarea pana la minim 2 ani, exclusiv pana la 6 luni si dupa in paralel cu diversificarea. Acest lucru au uitat sa-l specifece doamnele doctor:)
    Si exista o metoda perfecta si naturala pentru alimentatia unui bebelus, BLW, Si pe mine tot medicii m-au ghidat dar unii care sunt deschisi noului. Nu prea cred ca laptele de crestere e mai mult decat marketing iar pediatra mi-a recomadat sa ii dau lapte gras de care beau si eu.

    • Dana/ 26.03.2015Reply

      Ba te contrazic, pentru ca doamnele doctor chiar asta au specificat. Așa Cum scrie în text de nu știu câte ori, laptele matern e cea mai buna soluție. Și doar dacă nu se mai alăptează bebe (din diverse motive), atunci se recomanda trecerea pe lapte de creștere.

      • Anna/ 26.03.2015Reply

        Nu, nu-i cea mai buna solutie, e marketing.
        The use of milk-based “growing-up” formula does not bring additional value to a balanced diet in meeting the nutritional requirements of young children in the European Union, sursa e https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/131025.htm
        Oare firmele producatoare spera sa-si gaseasca o piata de desfacere in Romania, daca in restul Europei nu se recomanda laptele de crestere?

      • Cristina/ 26.03.2015Reply

        Mi-am adormit mandra de 1 an si 10 luni si mi-am dat seama ca nu as putea sa ii dau completare de lp nici daca as vrea, orice copil alaptat( chiar si numai dimineata si seara) adoarme cel mai dulce somn la sanul mamei.
        Nu iti comentez alegerile pentru ca nu e treaba mea dar te rog nu mai prezenta jumatati de adevar. E un articol pro lapte praf scris frumos si diplomatic.
        Insusi Jack Newman spunea ca promovarea acestui lapte de crestere e marketing. Parca in coreea au pana la 7 ani, tot medicii il promoveaza nu croitoresele.

        • Dana/ 26.03.2015Reply

          Asa era si la noi, pana de curand, cand nu mai adormea deloc la san, nici dupa masa, ci isi musca manuta de foame cateva ore… Ca mama care mi-am alaptat exclusiv copilul pana la 6 luni si apoi in paralel cu diversificarea i-am dat doar lapte matern, stiu foarte bine cand se intampla o astfel de schimbare. Nici tu nu l-ai fi lasat nemancat. Ma bucur pentru tine ca o mai poti alapta atat cat iti doresti. Si ca, in primul rand, isi mai doreste si ea 🙂
          Este un articol despre alimentatia sanatoasa a copilului mic, pro alaptare in primul rand! Iti raspunsesem asta si la un mesaj mai sus. Cele care au venit la intalnire pot confirma faptul ca s-a vorbit foarte mult despre alaptare pana la varsta de 6 luni exclusiv, iar dupa inceperea diversificarii, in paralel pe o perioada cat mai lunga posibil. Din articol reiese faptul ca medicii prezenți la intalnire (ca pana la urma eu sunt aici doar un canal între ei si voi) recomanda lapte de crestere vs lapte de vaca, deci nu te va sfatui nimeni sa nu mai alaptezi. E minunat ca poti face asta.

  • Ileana/ 26.03.2015Reply

    Intervin si eu in discutie cu o descoperire recenta: laptele de mararita care conform dnei Dr Liliana Calapod, este in proportie de 97% identic cu laptele matern. In plus este tolerat de peste 85% dintre copiii cu alergie la proteina din lapte de vaca, pentru care se recomanda in general acei compusi chimici sub denumirea de lapte hidrolizat/supa de amino-acizi. In Italia sunt multe studii despre eficacitatea acestui lapte, ca lapte de continuare dupa alaptare. Si mai mult, cu el harnesc in spitale copiii nascuti prematur ce nu a forta sa suga singuri. Mie mi se pare o revelatie acest lapte de magarita mai ales ca are multi acizi grasi si mult mai multe vitamine decat cel de vaca. Deci, ca un lapte praf, dar natural…Darius al meu il adora si e super sanatos 🙂

  • Cristina/ 26.03.2015Reply

    Dana, cred ca iar ai comis-o :))) Un articol pt care o sa-ti sara diverse sfertodocte in cap. Personal iti multumesc pt informatii.

    • Dana/ 26.03.2015Reply

      Da, si-au dat intalnire la mine pe blog acum 🙂 Nu-i nimic, fiecare e liber sa-si exprime parerea. Cert e ca tot ce aleg eu pentru Vlad, aleg din convingere. Si da, respect profesia altora 🙂 iar de data aceasta mi-am asumat si rolul de canal, de mesager, între voi si acești medici prezenți la conferința. Dacă răspunsurile si recomandările lor nu sunt convingătoare pentru unele mămici, eu nu am cum sa ma supăr.

  • Alina/ 26.03.2015Reply

    Te vad la Maruta 🙂

  • Adriana/ 26.03.2015Reply

    Am si eu o intrebare, te rog. Mi s.a recomandat sa.i dau bebelusului branza calcica de la 6 luni cu ce lapte sa o fac? La fel mi s.a recomnadat sa.i dau iaurt care este facut din lapte de vaca. Cum sa procedez daca nu am voie sa.i dau lapte de vaca?

    • Dana/ 26.03.2015Reply

      Din ce am aflat de la conferința și din ce știam și de la medicul meu, problema nu se pune la brânza și iaurtul din timpul zilei pe care le mănâncă bebe. Poate sa mănânce brânza din laptele de vaca sau capra sau ce i s-a recomandat, fiind vorba de cantități mici, în combinație cu fructe, cereale, biscuiți, mămăligă etcetera (în funcție de varsta). Problema se pune la cele doua mese de lapte (dimineață și respectiv seara), în care bea în jur de 200 gr/porție. Acela se recomanda a fi lapte matern sau, daca nu se mai poate, lapte de creștere, după vârsta de 1 an.

  • Andreea/ 26.03.2015Reply

    Dana, cele 3 mese si 2 gustari pentru copilul de 1 an, includ si cele 2 mese de lapte? Pentru mine asta e o mare dilema, desi pediatra mi-a recomandat 7 mese. 2 de lapte, 3 mese si 2 gustari. Copilul meu mananca: la 7, lapte. La 9, 10 mucul dejun, la 12 – fructe, la 13 – pranzul, la 16 – gustare ( de obicei iaurt), la 18- cina, la 21 lapte. Tu ce ai aflat despre asta?

  • Irina/ 26.03.2015Reply

    draga Dana, fiecare e liber sa aleaga, dar esti constienta ca aceasta intlalnite povestita aici este marketing. Reclama vie.
    Intrebari, raspunsuri, multe griji din partea doctorului – aflam printre randuri ca deja oferi copilului tau lapte de crestere, hold on tot lapte praf este…
    Repet fiecare e liber sa aleaga pt copilul lui…dar articolul e un fel de paravan – pacat. Si ma opresc.
    Multumesc.

  • DSK/ 26.03.2015Reply

    Acelasi lucru s-a intamplat si cu fetita mea . alaptata exclusiv la san pana la 6luni. Fiind nevoita sa incep munca atunci cand avea 3luni foloseam o pompa dubla electrica astfel incat ea sa aiba mesele asigurate si lapte era din belsug insa cu timpul fetita mea care trebuia sa continue la san dimineata si seara in paralel cu diversificarea refuza sanul in favoarea biberonului care continea tot lapte matern,motiv pt care la 8luni laptele a devenit in suficient iar ea nu mai accepta sanul situatie care normal ca m-a determinat sa caut alta solutie .I-am dat lapte de crestere si inca ii mai dau acum la 14 luni .insa are 2saptamani de cand refuza biberonul iar laptele il accepta cu lngur

    • Simona-Marinela M./ 03.03.2016Reply

      DSK, ce s-a intamplat la voi se numeste confuzie san-tetina: un bebelus care a baut laptic din biberon (din care trage usor) in curand nu mai vrea sa bea de la san (pt care trebuie sa suga cu efort). Sunt si exceptii de bebelusi, evident. E tarziu acum, dar daca vei mai avea bebe sa stii: daca vrei sa il alaptezi in continuare dupa ce pleci la lucru, lapticul muls se ofera cu orice altceva in afara de tetina: lingurita, pahar tip shot, canita, etc. Sper ca nu te-a deranjat comment-ul meu.

  • andreia/ 26.03.2015Reply

    Dana, am un baietel nascut aproape odata Vlad, de aceea iti urmaresc cu mare interes postarile. Scriai ca sunt recomandate 3 mese pp si 2 gustari, eu am maaare dilema, in ce constau aceste gustari? Le accepta usor?

    • Dana/ 26.03.2015Reply

      Am sa o rog pe dna doctor care a participat la conferinta sa ne ajute cu aceste lamuriri, cand are putin timp. Eu iti zic cum fac eu (care este planul dat de medicul pediatru al lui Vlad), dar cred ca cel mai bine ar fi sa te tii de recomandarile medicului tau. Vlad are 5 mese. Prima masa – lapte, a doua masa – fructe cu branza sau fructe cu cereale sau biscuiti pisati, a treia masa legume cu carne (sau cu galbenus de ou/ de doua ori pe saptamana), a patra masa – fructe coapte cu iaurt sau fructe cu cereale, sau mamaliga cu branza si iaurt, iar ultima masa – lapte. Variez si in functie de ce vad ca ii place mai mult intr-o perioada anume. Treceam printr-o perioada in care refuza carnea cu legumele, asa ca a trebuit sa amestec piureul cu mai mult iaurt, ca sa accepte mancarea, caci adora iaurtul. Asa ca nu ii mai dadeam iaurt la celelalte 2 mese, ci ramaneam doar cu cereale, fructe, branzica facuta in casa, mamaliga, papanasi pentru bebelusi..etc. Uneori ii mai pun si niste cus cus sau alte paste la masa de pranz, ca sa o fac mai gustoasa. Sare (la sfatul medicului meu) nu am început sa adaug decat dupa vârsta de 1 an, si in cantități mai mici decat adaug la mâncarea noastră, iar zahărul încerc sa il evit momentan. Avem asadar 5 mese x 210 grame. Iar daca mergem undeva si pofteste la mancare in afara acestor mese (se mai intampla asta cand vede pe cineva mancand – s-a intamplat si la aceasta intalnire 🙂 ), atunci ii dau cate un biscuite sau un iaurt sau niste orez expandat – ca o gustare de urgenta 🙂 Altfel, raman la cele 5 mese.

      • Andreea/ 27.03.2015Reply

        Buna din nou, asa a avut programul si Vlad al meu pana la 1 an. Dupa 1 an am trecut la 7 mese.

      • DianaF./ 27.03.2015Reply

        F f bine si te felicit. Dupa-amiaza poti sa-i dai si un piure simplu cu legume si branzica amestecata in el sau piure cu o lingurita de smantana….asta daca se plictiseste de mamaliga si de iaurt. Ideea e sa nu aiba carne si dupa-amiaza la varsta asta. Si apa….sa bea apa sau compot(dupa 1 an si 2-3 luni poate primi desert dupa masa de pranz(o tarta cu fructe facuta in casa, un piscot sau compot facut in casa).. Nimic nu e batut in cuie, sunt copii care mananca ceva si nu mananca altceva. Intr-o zi dorm mai mult si atunci programul se decaleaza…..dar mama stie si se adapteaza din mers. E f bine sa ramana lapte dimineata si seara, dar nu mai mult de 450-500 ml, altfel nu mai mananca mai nimic. Curand dupa lapte o sa vezi ca nu se mai satura si va primi dimineata si crema de branza cu putina paine sau cascaval facut in casa , asa ca mic dejun….vei vedea ca te adaptezi tu…cu cat e mai energic, cu atat va cere mai mult, asta neinsemnand sa-i dam dulciuri si sucuri. Pup mama isteata de Vlad Luca.

  • Ina1/ 26.03.2015Reply

    De apreciat initiativa ta….dar nu vad nimic din ce nu stiam deja in articolul prezentat. Observ pledoaria pentru alaptat cu care media ne-a obisnuit deja. Nu exista nici un studiu care sa arate ca, copiii hraniti cu lapte formula ar fi mai putin sanatosi decat cei alaptati. Bineinteles ca laptele matern e special formulat pentru copii si usor digerabil, dar la fel de ok e si laptele formula.
    Esential pentru copii, si nu vad mentionat in articol, este stabilirea unui raport echilibrat proteine/carbohidrati/fructe/legume in dieta ZILNICA a copilului. La sfr lunii a 7-a, copilului ii sunt necesare trei mese solide pe zi, dintre care una trebuie sa contina obligatoriu proteine.
    Sarea nu este recomandata in dieta copilului mai devreme de un an…exista studii care arata ca, consumul de sare inainte de un an este corelat cu probleme de inima, circulatorii, de rinichi in viata adulta. Zaharul este de asemenea de evitat pentru ca este un carbohidrat gol, nenutritiv ce produce dezechilibre severe la nivelul glicemiei.
    Legat de lapte, dp varsta de un an, de asemenea nu exista studii care sa arate ca cei hraniti cu lapte de vaca, capra, etc versus formula, sunt mai putin sanatosi. E optiunea fiecaruia si atat timp cat copilul are o dieta echilibrata si variata e ok oricare dintre ele.
    Legat de cum sa il determini pe copil sa manance solide, e esentiala atitudinea parintelui atunci cand ofera copilului mancarea. Emotiile se transmit cu usurinta de la parinti la copii, in majoritatea situatiilor deci si la masa e de luat in calcul acest aspect. De cele mai multe ori, atunci cand masa e un ritual in familie si toata lumea mananca, si copilul e tentat sa preia acest obicei. Esential este sa i se dea copilului mancare variata, ca el sa experimenteze culori, texturi, gusturi, etc. Dupa varsta de 9 luni, copilul devine interesat de modul in care arata mancarea si sa manifeste preferinte pentru anumite mancaruri. E momentul in care copilul e foarte posibil sa refuze terciurile pe care altadata le manca nerabdator si deci, si momentul sa-i prezinti mancarea in feluri amuzante, interesante, etc…Cele sustinute de mine sunt idei fundamentate stiintific care pot fi gasite cu usurinta in carti de specialitate….era util sa fi fost mai bine structurat si argumentat articolul.

  • DSK/ 26.03.2015Reply

    “Lingura” ,cu alte cuvinte sunt situatii in care alaptarea la san nu mai e posibila din diferite motive oricat de multe eforturi se fac.consider ca laptele de crestere este o solutie buna avand aportul necesar de fier in special .si ….da pana la urma este decizia fiecarei mame felul cum isi hraneste copilul…si realizez cu placere ca toate mamicile care au scris aici pe blog sunt foarte informate cu privire la un mod de viata sanatos al bebelusilor lor, si revenind la tema cea mai importanta a conferintei va intreb eu,cum sa facem ca toate aceste informatii pe care le avem sa ajunga si la acele mamici care nu stiu atat de multe,si atunci chiar sa fim fericite ca am contribuit si noi “un pic”la scaderea obezitatii infantile si educarea noilor generatii catre un stil de viata activ si sanatos.

  • Andreea Vasile/ 27.03.2015Reply

    Eu te felicit pt articol. Fiecare alege ce vrea pt copilul sau, insa sunt convinsa ca tu ai povestit doar cum procedezi in functie de necestitatile lui Vlad si parerea medicului…Sa nu te superi pe cele ce ti-au sarit in cap si sa eviti sa mai scrii astfel de articole deoarece multi suntem interesati si apreciem ceea ce faci. Asadar, astept cu nerabdare si alte articole de acelasi gen pt ca din sfaturile tale, ale medicului, ale propiei pareri si din observarea copilului, cred ca reusim sa facem tot ce i mai bun pt cel mic

  • Maria Mihai/ 27.03.2015Reply

    EFSA (European Food Safety Authority) sustine exact invers fata de ce spune d na dr. Deci?

    https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/131025.htm

    • Irina/ 28.03.2015Reply

      The Panel notes that particular attention should be paid to ensure the appropriate supply of Omega-3 fatty acids, iron, vitamin D and iodine to infants and young children who either have or are at risk of having inadequate status in these nutrients. Fortified formulae, including young-child formula, are one way to increase such intakes. However, there are other efficient alternatives, such as fortified cow’s milk, fortified cereals and cereal-based foods, supplements or the early introduction of meat and fish into complementary feeding and the continued regular consumption of these foods.

      E destul de clar aici, dar ce este fortified cow’s milk?

  • luiza/ 27.03.2015Reply

    Am citit de ieri articolul dar n-am mai apucat sa comentez. E foarte bun si plin de informatii. Nici eu nu stiam de denumirea asta (lapte de crestere) dar stiam ca ar fi ok de evitat lapte de vaca. Noi inca suntem la inceputul diversificarii si mananca doar la pranz cateva lingurite de mancare. Nu e mancacios asa ca nici eu nu ma agit cu mancarea. Altii pana la 8-9 luni refuza total mancarea asa ca eu ma pot bucura ca pot sa ii testez toleranta la alimente. Sper sa ii pot da lapte matern si dupa un an, ca vorba ta, au copiii astia niste schimbari ca te trezesti intr’o zi si vezi ca totul e diferit.
    Ma bucur mult cand scrii despre cresterea bebelusilor si mai ales cand vii si cu informatii noi si bune de la specialisti. Eu citesc pe unde pot, imi doresc sa cresc bine copilul si cat mai sanatos. Imi vine sa fac revolutie cand vad mamici cu copii obezi si care mai au si ceva dulce in mana. Avem atat acces la informatii si nu putem constientiza pericolul anumitor alimente. Treaba asta cu sarea si zaharul pana la un an ar trebui scris undeva maaare sa se vada ca multi zic ca “trebuie si putin gust” sau “putin nu-i face rau”. M-am contrazis si eu pe tema asta si sincer imi bat gura degeaba cu multi. O sa invat eu pentru mine de la cei mai buni si o sa fac cum stiu di nu ma mai intereseaza altii. Multumim mult pentru tot ce faci pentru noi. Esti o draguta! :*
    https://mamisicopilul.blogspot.ro

  • Cathy V. Asfaw/ 27.03.2015Reply

    Salutare tuturor! Eu locuiesc in Finlanda si aici se pune foarte mult accent pe alaptare ( bineinteles cand se poate, sunt si cazuri in care oricat ar dori mama sa alapteze nu este posibil). Asa cum s-a spus si in articol, pana la 3 ani este foarte important ca pana la 3 ani copilul sa aiba 2 mese de lapte, acum depinde de alegerea mamei daca e lapte de vaca sau ‘lapte de crestere’, insa eu din experienta va pot spune ca laptele de vaca e ok atata timp cat e din surse sigure, natural, cat mai putin procesat. In cazul copiilor cu alergie la lactoza bineinteles ca nu se poate altfel si trebuie inlocuit cu alt lapte. Insa ce va pot spune din studiile care s-au facut aici este ca majoritatea copiilor cu alergii la diverse ingrediente/alimente (lactoza, gluten, alune, nuci, etc.) sunt asa pentru ca au consumat prea multe lucruri procesate artificial si corpul lor considera ca ceva straniu lucruri naturale ;(

    Dana vorbeai in articol despre alimentatia copilului, iar o alta mama despre cum am putea face ca aceste informatii sa ajunga si la alte mame….aici in Finlanda, de fiecare data cand mergi la control cu cel mic ti se dau sfaturi cu privire la alimentatie, chiar daca tu te-ai informat. Acum sa ne gandim unde merg de obicei mamele cu micutii lor, mai ales cele cu posibilitati reduse…eu am observat de exemplu ca in mediul rural majoritatea merg la dispensarul satului (nu stiu daca s-a schimbat denumirea). Ce am putea face este sa tiparim o brosura sau un set de brosuri care ar putea fi distribuite gratuit mamicilor, in functie de varsta copiilor. De exemplu cand sunt insarcinate ar putea primi o brosura care sa le ajute sa inteleaga mai bine sarcina, sa se ingrijeasca, sa se pregateasca pentru nastere, etc dar si dupa nastere: ingrijirea si alimentatia copilului pana la 6 luni, etc…brosuri mici, usor de citit de catre oricine, scurte si concise ca sa nu se sperie si sa le lase. Nu toate mamicile au acces la informatie, si noi le putem ajuta astfel.

    Cand am venit prima data cu fetita mea in tara si avea aproape 6 luni iar eu inca o alaptam exclusiv, foarte multe femei ma condamnau ca inca nu-i dadeam mere cu biscuiti sau eu stiu ce alte ‘traditii’ nefondate mai exista pe la noi. Asta arata ca inca exista mentalitatea veche, neinformata a multor mame. Fetita mea, desi era alaptata exclusiv la san, si inca nu-i introdusesem altceva in alimentatie, crestea mult mai bine si era mult mai vioaie decat alti copii de varsta ei care erau alimentati dupa cum auzisera mamele de la rude, cunostinte, etc… este trist ca multe femei in loc sa se informeze prefera sa asculte ce spune X sau Y, care a crescut eu stiu cati copii, acum nu stiu cati ani. Rezultatele se vad in generatia parintilor nostri: majoritatea se vaita de nu stiu ce afectiuni, femeile majoritatea au probleme cu greutatea si asa mai departe.

    Cred ca ar trebui informate nu doar mamicile cu bebelusi, dar si cele care au copii mai mari: in loc sa le dea bani de buzunar la scoala (cu care in mod sigur isi vor cumpara dulciuri sau snacks-uri) sau sandwich-uri cu parizer, ar putea sa le dea fructe si legume. De exemplu aici la scoala si la gradinita gustarea consta de cele mai multe ori in cateva bucati de castravete/morcov/mar/etc, o felie de paine neagra si un pahar cu lapte/apa sau ei mai fac supe de fructe (fructe pasate, un fel de smoothie). Iar copiii le adora, pentru ca de mici le consuma. Apoi adultii, avand in vedere ca au fost de mici obisnuiti sa manance ceva proaspat, la fiecare masa mananca salata in diverse combinatii. Un adult care se alimenteaza sanatos este de fapt un copil care a fost invatat sa manance lucruri sanatoase, iar asta incepe cu noi, MAMELE, pentru ca noi formam viitorii adulti si trebuie sa le fim exemple.

  • Bibi/ 27.03.2015Reply

    Articolul este totuși pro-alaptare, hai sa nu ne mai ofuscat atât. Vine de la o mama care și-a alăptat copilul cât a putut și reflecta informațiile și alegerile ei după ce nu se mai.poate. Dar războiul asta al mămicilor e feroce, ce sa mai!
    Revenind la diversificare și copii care refuza mâncarea. Fata mea (2 săptămâni mai.mare ca Vlad) a refuzat complet sa.fie hrănită și am trecut la autodiversificare. Sau baby led weaning în engleza. Recomand cu toată încrederea, măcar unele principii. Cel mai important mi se pare includerea copilul la masa. Toți mâncăm împreună și asta ne-a ajutat foarte mult. Nu fac propaganda, dar poate cine știe, cineva e curioasa și i se potrivește. 🙂

  • Aida/ 27.03.2015Reply

    Eu i-am dat lapte de capra dupa care am inceput sa fac lapte de migdale ,dupa 7luni. Si acum la doi ani jumate,bea lapticul de migdale cu mare pofta,iar deserturile din caju,nuci,migdale si mult susan, sunt preferatele noastre.O sursa minunata de calciu… optez si pentru sucurile facute in casa,la care adaugam multe frunze verzi.etc…Multi doctori recomanda mierea tarziu,noi am folosito dupa sase luni,la fel si propolisul,…
    Sanatate tuturor micutilor si mamicilor!

    • DianaF./ 27.03.2015Reply

      NOROCUL TAU CA NU ARE INTOLERANTA LA MIGDALE, CAJU SI TOT CEEA CE SPUI TU CA I-AI DAT ACOLO DE LA 6 LUNI. Are tot timpul sa le manance , am vazut bebelusi alimentati cu seminte, caju, alune ,nuci,migdale de la 6 luni pe motiv ca au aport extraordinar de tot soiul de vitamine SI PE LA 2 ANI ERAU PUFOSI SI CONSTIPATI….dar SA-I DAI de la 6 luni???C’mon! Cat despre miere mi_ai luat piuitul….ca nu sunt mituri, chiar e real si dovedit….traiasca toxina botulinica! Nu, nu se da sub nicio forma MIERE! Sunt lucruri si principii care nu se incalca ,nu pentru ca nu suntem deschise la nou, ci pentru ca stomacul lor nu e pregatit sa digere asemenea alimente! Si da, vor avea dezechilibre nutritionale. Nu militez pentru hrana cu carne, desi la cati copii rahitici si anemici am vazut ar trebui sa o fac ! Sa -ti fie sanatos copilul, dar, te rog sa nu incurajezi alimentatia cu seminte si ierburi , fara adaos de carne, oua , branza, lapte colateral ! Iti multumesc pentru intelegere si-ti doresc o viata frumoasa alaturi de familia ta!

  • Andreea Mihai/ 27.03.2015Reply

    Laptele uman este foarte important pentru copil, de aceea este recomandat a fi consumat pe o perioada cat mai lunga. DAR, in cazul in care mama nu mai are lapte, se recomanda alimentatia artificiala in ordinea: formule de lapte, laptele praf realizat in anumite dilutii si apoi laptele de vaca; bineinteles ca aceasta alimentatie variaza in functie de statutul economic al mamei (nu poti impune unei persoane din mediul rural, de ex, cu un venit destul de mic, sa cumpere formule de lapte). 1. Laptele de vaca nu corespunde cerintelor celui mic, deloc (si se pot gasi informatii in acest sens pe site.urile avizate, ex OMS). In primul rand, are un continut foarte mic de carbohidrati(lactoza) – laptele uman este mai dulce, are ACEEASI cantitate de ”zahar” precum aceste formule, si DA, este mult mai dulce decat laptele de vaca!!(pt persoana care a scris mai sus ca formulele de crestere contin ”muuuult” zahar, tin sa-i precizez ca tocmai acest ”zahar” contribuie la dezvoltarea normala a sistemului nervos). 2. Laptele de vaca contine cantitati prea mari de proteine, care solicita rinichiul celui mic, si pot avea efect alergizant. 3. Continut prea mare de saruri. 4. Continut scazut in grasimi esentiale!. 5. Tocmai din lipsa vitaminei D din compozitia sa, are efect rahitigen, in ciuda Calciului pe care il contine. 6. Favorizeaza anemia prin deficitul de Fier…si lista poate continua. Informatii exista, totul consta in a sti unde le cauta – nu orice sursa este credibila!!!!..dar nah, dupa ultimul trend..toata lumea se pricepe la medicina.

    • Irina M/ 27.03.2015Reply

      Felicitari, Andreea Mihai! Tot respectul pentru ca esti informata corect! O seara buna!

    • Dana/ 27.03.2015Reply

      Multumesc, Andreea, pentru interventie.

  • Aida/ 28.03.2015Reply

    Draga DianaF,nu incurajez pe nimeni,fiecare mama, isi creste puiul asa cum crede de cuviinta…Am citit numeroase carti,am fost la n doctori,..dupa care am ajuns la concluzia unui stil de”viata sanatos.Citind n bloguri ale Ligiei Pop sau Olivhei Steer,am descoperit la fel,pro si comtra pareri.Nultumesc de urari,si asemeni iti doresc sanatate si numai bine!

  • Mihaela Ionela Laza/ 31.03.2015Reply

    Buna Dana! Sunt mămica a doi băieti unul de 3 ani si 2 luni si celalalt de 9 luni. Pe amândoi i-am alaptat atat cat am putut, trei luni pe cel mare si doua luni pe cel mic. Mi-am dorit sa pot sa-i alaptez mai mult dar nu am avut suficient lapte din varii motive. Cel mare si acum bea tot lapte praf pentru copii mici. Am incercat sa-i dau dupa varsta de 1 an lapte de vaca si l-a refuzat, am discutat cu medicul pediatru ce fel de lapte ar fi mai bun pentru el si mi-a spus ca laptele de vaca ar trebui fiert jumatate de ora si apoi dat copilului pt ca numai atunci sunt distruse toate impuritatile din el . Va intreb pe voi, acel lapte care a fiert jumate de ora mai e bun de ceva? Am hotarat impreuna cu pediatru sa continui cu laptele praf. Acelasi lucru se intampla si cu cel mic. Fiecare părinte hotărăste ce este mai bun pt copilul sau. Dana iti urmăresc blogul de multa vreme dar de cand ai devenit mămică il citesc cu mult mai mare interes, vreau sa te intreb pentru ca am vazut ca nu ai deschis niciodată subiectul VACCIN. L-ai vaccinat pe Vlad? Daca DA -de ce, daca NU- de ce? Iti multumesc si va doresc Sărbători Fericite!

    • Andreea Mihai/ 02.04.2015Reply

      Mihaela, din cate stiu eu, fierberea prelungita a laptelui are doua inconveniente; se distrug acei fermenti (bacterii lactice) care fac laptele mai digerabil si se distruge vitamina C (care este, totusi, in cantitate mica); in schimb, nu putem renunta la fierberea laptelui, fiindca acest proces ne fereste de pericolul imbolnavirilor. In aceeasi ordine de idei, laptele de vaca din comert, pasteurizat (pasteurizarea este inferioara fierberii), nu mai contine fermentii dar isi pastreaza continutul in vitamina C. Dar aici intervine iar problema in alegerea laptelui de vaca – care contine cantitati reduse din necesarul recomandat copilului si formulele de lapte – care sunt adaptate nevoilor copilului (sau laptele praf preparat in anumite concentratii – dar si acesta fiind recomandat doar in situatia in care este imposibila achizitionarea formulelor de lapte).

  • catalina/ 01.04.2015Reply

    daca nu a fost deja,vlad trebuie sa faca si screeningul vizual.e obligatoriu pt.toti copiii intre 4 luni si 2 ani,iar aparatul care se foloseste pt.acest test este perfect adaptat copiilor astfel incat sa nu resimta nici cel mai mic disconofort.

  • ana/ 13.04.2015Reply

    asta daca ai lapte..si daca ii mai ies si analizele bune..si daca te hranesti tu cum trebuie…eu una personal nu am fost alaptata la san deloc..am mancat din prima secunda lapte praf si sunt un om foarte sanatos care la 30 de ani nu am fost in spital decat sa nasc,,asa ca din puctul meu de vedere e un mit.

  • AlexandraS/ 20.05.2015Reply

    Buna ziua Dana! Articolul este foarte util si documentat….am o fetita de aproape 6 luni si sunt convinsa ca macar o parte a informatiilor prezentate imi vor fi de folos….totusi, mi-as dori ca pediatrii si specialistii in domeniul alimentatiei sugarilor sa se gandeasca un pic si la mamicile care din motive de sanatate nu au putut alapta natural, sau au putut sa o faca doar pentru foarte scurt timp. Sunt convinsa ca este frustrant pentru aceste mamici sa tot auda ca este esential sa alaptezi copilul la san pana la 6 luni si ca bebelusii alaptati natural au atatea beneficii fata de cei care au fost hraniti cu formula. Cred ca trebuie acordata un pic de atentie si acestei categorii de mamici si spus ca nu este totusi o tragedie faptul ca nu poti alapta natural. Mentionez ca fac parte din aceasta categorie de mamici….mi-as fi dorit sa pot alapta natural, insa nu s-a putut decat pentru cateva saptamani si doar in completare cu lapte formula. Cu toate acestea, fetita mea creste foarte bine, este in parametrii si sanatoasa. Multumesc anticipat pentru rabdarea de a citi comentariul meu si sper ca nu am deranjat pe nimeni.

  • Alina Oana/ 04.05.2016Reply

    Salutare tuturor, multumim Dana.

    Am o motata de 1 an si 3 luni pe care inca o mai alaptez insa am considerat necesara o suplimentare,asta dupa 1 an. Eu, am ales laptele de capra bio, ascultand u mi inima. Am o preconceptie despre laptele praf si pe care il consider lapte de vaca sau capra supus unor procedee mai mult sau mai putin chimice astfel incat devine praf peste care se adauga vitamine, minerale etc ( sunt rea,stiu dar si pufuletii sunt imbogatiti cu vitamine).din cate am citit este potential alergenic la fel ca si laptele crud. De vaca. Copiii hraniti cu formula, au totusi un risc mai crescut de obezitate si altele…trebuie sa recunosc ca am fost influentata si de Jack Newman . Mai cred ca pt doctori este comod un lapte formula care le contine pe toate, mai ales daca pacientii sunt mofturosi la mancare si.. Serios…cati nu sunt?!? Va dati seama ce inseamna un meniu personalizat pe baza de analize doar pt alegerea unui lapte la un plod? Mai bine lapte praf universal si dorm mai linistita…poate gresesc…e doar o parere….eu am gandit asa si sper de dragul puiului meu sa nu fi gresit in ce o priveste…cel mai bun lapte pt copilul meu care e? Cel de mama! Bun! Sa fie! Nu mai e suficient? Care e cel mai apropiat de cel de mama? Capra! Sa fie! Multa sanatate puilor si noua si intelepciune sa ne crestem puii…

  • Anca/ 23.10.2016Reply

    Foarte util articolul. Felicitari pentru ca ceri parerea specialistilor!

  • Geanina/ 22.05.2017Reply

    Buna ziua!am si eu un băiețel de două luni și două săptămâni și până a făcut două luni l-am alăptat la san.din păcate nu mai am suficient lapte încât să-l sature si plânge încontinuu.am început să-i dau lapte praf Aptamil Pre.ii dau mix si piept cât am si după ii dau lapticul praf.dar de când am început să-i dau lapte formula este un chin ori de câte ori are scaun,incepe să plângă,se inroseste la fata este un chin pentru el.am încercat să-l ajut cu niste supozitoare cu glicerina,nu as vrea să-l obișnuiesc cu supozitoarele.ma întreb oare dacă ar trebui schimbat laptele praf…Am vorbit cu doctorul pediatru si mi-a spus că-i foarte bun Aptamil-ul..din păcate doctorul nu ma sfătuit în ce cantitate să-i introduc laptele formula si nici nu este așa sociabila.Locuiesc în Germania si totul este pe baza de programare indiferent de situație…doar să mă duc la urgenta cu el dar nu este o varianta ținând cont că e din cauza laptelui formula.M-am gândit să-i schimb laptele formula si să-i cumpăr de la alta firma dar nu mi-aș dori să fac experimente pe el…oare așa se întâmplă și dacă i-l schimb?

  • Monica Girmencea/ 20.03.2018Reply

    Buna!Am o fetita de 18 luni!Am nascut’o in Anglia unde locuim si in prezent.Fetita mea am nascut-o prematur la 34 saptamani.Si chiar si asa micuta medici m-am sfatuit sa incerc sa o pun la san sa vedem daca poate sa suga.Rezultat pozitiv,asa ca fetita mea a supt de la 3 zile pana la 1an si o luna.Au fost uimiti ca nu obosea asa micuta si ca isi lua toata cantitatea de lapte de care avea nevoie.Din pacate am intarcat-o ca a trebuit sa ma intorc la munca.Si acum se joaca cu ambi sanii dovada ca-i lipseste” titi”?asa cum zice ea .Si am o intrebare:Voi de cate ori pe saptamana da-ti mamaliguta/gris la bebei?Sanatate sa avem cu toti!

Post A Reply to Roxana Cancel Reply