Custom Menu

Latest From Our Blog

Cum sa iti inveti bebelusul sa adoarma singur in pat?

Cum sa iti inveti bebelusul sa adoarma singur in pat?

Despre somnul bebelusilor – un subiect foarte popular printre parinti.

Haideti sa va spun ce m-a facut sa va scriu acest post. In curand vine ora de culcare a lui Vlad. La varsta asta nu adoarme mai devreme de 10 seara. A avut perioade in care nu adormea mai devreme de 12, dar si luni in care adormea imediat dupa baie, deci pe la 8, maxim 9.

Pana pe la vreo 3 luni, Vlad adormea cel mai des la san, in timp ce papa, sau SINGUR in patul/carutul/landoul lui. Pur si simplu i se inchideau ochii si adormea, fara urlete sau mataieli. Am inceput sa si uit cum era! De ceva vreme nu mai adoarme la san, chiar daca eu continui sa il alaptez (pentru ca inca mai pot) dimineata si seara. Cum termina de papat, cum e din nou gata de misunat prin camera si de jucat. El adoarme acum NUMAI in brate, cu mine, Radu sau bunica stand musai in picioare (deci nu in brate stand pe canapea sau in pat), leganat usor si eventual in timp ce i se fredoneaza un cantecel care sa ii placa. E foarte frumos veti spune, si chiar este. Doar ca atunci cand vreau sa il asez in pat, incep niste urlete de ma mir de unde are atata forta!

Dar hai sa o luam cu inceputul. Mai intai, cand vad ca se apropie ora si ca da semne de oboseala, incep pregatirea pentru culcare. Incerc sa il pun in patut, usor, in timp ce ii cant ceva sau ii spun o poveste, sau ii distrag atentia cu vreo jucarie. Dar nu tine! E imediat in picioare, tinandu-de cu mainile de marginea patului cerand sa fie luat in brate. In caz ca nu inteleg mesajul, incepe sa planga si…gata…hop in brate.

Sa ne intelegem, eu am incercat sa stabilesc niste reguli in casa. Spre exemplu, aceea de a obisnui copilul sa doarma in patul lui, nu cu noi. Parerile stiu ca sunt foarte impartite, ca multe dintre voi ati ales varianta de a dormi cu bebelusul vostru pentru ca asa ati considerat ca e mai bine pentru voi, dar eu din tot ce am citit pana acum si din alte povesti ale altor mame cu experienta, am ajuns la concluzia ca e mai bine ca el sa doarma in patului lui, in camera lui, lipita efectiv de dormitorul nostru. Nu o fac din comoditate, caci cred ca mai comod ar fi fost sa nu ma trezesc si sa ma dau jos din pat pentru fiecare masa de san, sa fac ture in miez de noapte. Pur si simplu eu asa cred ca e mai bine pentru el si pentru noi, pe termen lung. Iar asta cu dormitul in patul lui, in camera lui, mi-a iesit!

Apoi, reusisem asa cum va spuneam, ca pana pe la vreo 3 luni sa il invat sa adoarma singur la el in pat, fara plansete. Chiar si cand termina de papat la san si era semi-adormit si il puneam in pat, nu se trezea brusc protestand. Doar ca de pe la 3 luni, mama mea a inceput sa petreaca mai mult timp cu el si, ca orice bunica, il tine aproape non-stop in brate. Nu spun ca e numai ea “vinovata”, caci si noi am adoptat repete aceasta tactica de adormit, care s-a dovedit in mod evident cea mai eficienta, cea mai rapida. Deci, Vlad a invatat treptat ca cel mai bine e sa adormi in timp ce esti tinut in brate, in timp ce persoana care te tine se plimba prin casa leganandu-te si cantandu-ti in acelasi timp. Tactica mea dintr-odata i s-a parut “depasita” si el m-a educat pe mine sa il tin in brate ca sa adoarma si sa fac tot acest ritual. Si chiar imi place, nu ma intelegeti gresit, mi se pare minunat sa imi adoarma astfel, lipit de corpul meu. Problema apare atunci cand incerc sa il pun in pat.

In primul rand ca simte miscarea de lasare jos in patutul care are acum salteaua coborata. Iar daca nu simte miscarea asta, caci incerc tot felul de scheme de leganat in timp ce mainile coboara, atunci simte asternutul mai rece decat bratele mele si brusc se trezeste in niste tipete de ne aude tot cartierul. Iar asta ma intristeaza. Cred ca trebuie sa invete ca patul e un loc in care se doarme si ca e un loc prietenos si bun! Plus ca se trezeste in mijlocul noptii acum din diverse motive (muci, dinti, vise …stiu eu) si pentru ca isi da seama ca nu mai e in bratele mele asa cum credea, iar incepe plansul. Si nu il las sa planga, nu pot. Cum il aud, cum apar in camera. Ma straduiesc sa il linistesc fara sa il ridic in brate. Nici poveste! Plansul continua pana cand…il iau in brate. Il linistesc, adoarme aproape instantaneu si cand il las din nou in pat, ce sa vezi, o luam de la capat: plans, brate, somn, pat, plans, brate, somn, pat….

Dupa cum ati vazut, acest post are un semn de intrebare, deci asta arata clar ca nu vin aici sa va dau solutii ci mai degraba sa va cer sfaturi. Ce am descoperit pana acum ca functioneaza este ca: 1. dupa ce adoarme in brate, cand il las in pat, sa pastrez inca bratul meu pentru cateva secunde sub el, astfel incat sa nu aiba direct contactul cu asternutul rece. Uneori il mai pacalesc astfel si nu se prinde ca a ajuns in pat. 2. Daca totusi da semne de trezire si de scanceala dupa ce e lasat in pat, incep sa apas ritmic in salteaua patului (ca o miscare de resuscitare care in mod cert arata ridicol), pe langa el, si astfel il balansez usor. Pare sa fie o continuare a balansului din brate, iar asta iar il pacaleste uneori.

Si totusi, cum il faci pe bebelusul tau sa invete sa adoarma singur in patul lui? A mai facut-o cand era mai mic. Poate e doar o perioada prin care trecem. Ce ziceti?

183Comments
  • DSK/ 17.12.2014Reply

    Of Dana ce subiect la timp ai deschis.si fetita mea de 11 luni face la fel…am fost pe drumul cel bun timp de 8luni patutul ei….aceeasi ora…..eee si intra bunicu in scena….ce vorbesti….gata cu ritualul….am remarcat ca daca in timpul zilei este solicitata mai mult si inainte de ritualul de noapte ii mai fac si un masaj,o relaxeaza mai tare si o ia somnul mai repede.

  • alina/ 17.12.2014Reply

    Dana, eu de la 3 luni am incercatt si chiar am reusit sa-i fac o rutina:la ora 18 baitza-papitza si somn in patutul lui, camera lui. Cand se trezeste, Ibaby monitor ne da de stire si mergem repejor in camera alaturata. Este minunat pt ca doar asa reusesc sa ma odihnesc cum trebuie, fara sa-i aud si simt toate fosnetele . 🙂 succes!

  • Alexandra/ 17.12.2014Reply

    Buna Dana,
    Si eu am avut aceeasi problema cu Andreas. Mi-a mers mai bn dupa ce l-am adormit pe o paturica si in aceeasi paturica l-am pus si in patut, asa nu a mai simit diferenta de temperatura si a dormit in continuare. Sper sa te ajute sfatul meu , succes si somn lin !

  • Gabi/ 17.12.2014Reply

    Mi-a zis o prietena ca a reusit sa isi convinga bebelusul sa doarma singur in 2 zile(dupa ce 2 luni dormise cu parintii in pat) dupa ce a citit “Secretele îmblânzitoarei de bebeluşi” – Tracy Hogg, Melinda Blau (https://www.litera.ro/index.php/secretele-imblanzitoarei-de-bebelusi-tracy-hogg-melinda-blau.html) si a aplicat sfaturile de acolo. Poate ajuta cumva 🙂

  • enache/ 17.12.2014Reply

    cunosc perfect tactica lui..am o fetita de 1 an si 4 luni si cu mari eforturi acum o pot culca langa mine in pat(niciodata ea singura in patut), iar dupa ce adoarme o pot muta in patutul ei.la fel procedam, in brate leganata,etc.sunt speculanti si stiu unde sa ”loveasca”.iti doresc bafta,in scurt timp nu vei mai avea forta in brate..sa gasesti o solutie iti doresc.

  • Camelia Caloianu/ 17.12.2014Reply

    Bună Dana, baietelul meu ( aceeași vârsta cu al tau) are cam aceleași tabieturi 😉 noi nu il culcăm in brate ci legănat pe picioare. Din cate observ este mai avantajos deoarece nu ma doare spatele asa de tare ca pe sora mea care aplica aceeași tehnica ca si tine si anume leganatul in brate. Si eu il mai alăpteaz încă , asa ca noaptea cand se trezește este singura metoda sa doarmă repede la loc, bineînțeles ca si el face la fel ca și Vladut al tau , plânge sa il iau in brate. Dar vrem sa il obișnuim sa nu mai pape noaptea si singura metoda este sa il legănam pe picioare cand se trezește ca sa nu mai primească laptic 😉
    Si acum sfatul magic pentru tine…… Ma tem ca nu exista 😉
    Am încercat zeci de metode sa il facem sa adoarma singur dar fara rezultate! Singura care sunt sigura ca ar da roade este sa-i lăsam sa plângă si cu asta NU SUNT DE ACORD!
    Te pup :**

  • Oana/ 17.12.2014Reply

    buna Dana! Fetita mea doarme in camera ei de la 4 luni singura , in patutul ei. La inceput primele luni a dormit cu noi in camera sau cu noi in pat, deoarece imi era greu sa o las singurica in camera, si oricum avea colici si sufeream eu mai mult ca si ea… Si vorbind cu mamicile m-au sfatuit sa cumpar o oita(stiu suna absurd) se numeste “ewan” si produce sunetele din burtica mamicii, pe fiecare piciorus are alta melodie(precizez ca locuim in Anglia). Si la noi numai sunt probleme, de fiecare data baita, sticla de laptic si somnic in timp ce oita o linisteste(bineinteles dupa ce ii cant eu sau spunem rugaciunea seara). Fetita mea face un anisor pe 27 decembrie, aaa si oricum nu exista seara sa nu adoarma fara umpic de plansete, este absolut normal, doar ca trebuie sa se obisnuiasca cu mediul lor, ca apoi tot noua si lor ne va fi greu . Mult succes!!!! Oana

    • Carmen/ 17.12.2014Reply

      Oana, ce oita folositi? Chiar functioneaza? Am auzit tot felul de pareri. De la ce varsta i-ai dat-o?

  • Alina/ 17.12.2014Reply

    Unii ar spune ca cele de mai jos sunt metode mai unconventional pentru “mamica din ziua de azi” ,dar iti garantez ca functioneaza. 🙂 From personal experience.

    1. Cold turkey – …older babies are becoming more sophisticated in their motivations. AS long as crying results in being picked up, rocked, fed, they will keep it up. When they find it does not work most will give up on a night time crying usually withing three or four nights.

    2. Gradually withdrawal – if you are uncomfortable with cold turkey tactics, there are other conditioning methods that work in the same way but allow you and your baby to move more slowly.
    – ” Ferberizing ” the first night put your baby down awake provide a gentle pat and a whispered ” good night, i love you” and then leave the room. if she begins to cry as she almost certainly will dont pick her up, let her cry for five minutes then go back in and pat and reassure her again. repeat this as long as she cries. extend the period she spends by herself by a few more minutes each night. generally the period of crying diminishes nightly over three nights.

    It will so work. you just need patience and a bit of tough love 🙂

    ” WHAT TO EXPECT the first year ” – din categoria ” what to expect when youre expecting” – aceeasi autoare Heidi Murkoff. E superba cartea. absolut tot ce trebuie sa stii about a baby untill hes 1 year.

    • Andreea/ 24.05.2016Reply

      Pe bune ? Tie ti se pare asa minunat sa iti obisnuiesti copilasul sa doarma singur chinuindu-l seri la rand cu plansete ? ? Plansul asta este groaznic pentru ei… Probabil ca nu adorm pentru ca se obisnuiesc sa doarma singuri ci pentru ca plansul ii extenueaza. Sa nu mai spun de durerile de cap si alte frustrari ce le capata pe parcursul “îmblanzirii”. Nu as recomanda asa ceva niciunei mamici. Atunci cand copilul plange si vrea in brate inseamna ca are nevoie de afectiune, are nevoie de caldura,are nevoie de siguranta, liniste. Personal am un bebe de 1 an si 8 luni si inca nu imi fac probleme ca nu vrea sa doarma singur. A dormit in patutul lui fara probleme pana la 7 luni. De atunci si pana acum, fiind alaptat in continuare, doarme cu mine si noaptea uneori simte nevoia sa se asigure ca sunt langa el, se trezeste si ma mangaie de doua trei ori apoi adoarme la loc fara scandal ? In rest e un copil perfect normal, e foarte independent, are o personalitate puternica si uneori in timpul zilei nici nu ma lasa sa-l iau in brate sa ii dau un pupic.

  • Ionica/ 17.12.2014Reply

    Buna Dana, pana acum 3 luni am fost in acceasi situatie cu tine,cand era mic baiatelul meu adormea la san, pe urma leganat in brate si il putea aseza foarte usor in pat iar de pe la 9 luni pana la 11 a dormit numai in brate cum il asezam in pat cum plangea isteric, daca il tineam in brate nu ma puteam aseza pe pat sau fotoliu,etc, si la fel are camera lui unde doarme sg. La 11 luni am reusit sa il culc fara leganat si san dar a trebuit sa fac unele modificari: i-am luat pat de o persoana si sotul meu i-a facut protectie ca la patul de bebelus, in loc de cearsaf am pus o paturica pt bebe ca sa nu mai fie rece cand se aseaza in pat, i-am explicat multe zile la rand ca am luat patut nou si dormin in el, etc..si intr-o seara m-am asezat cu el in pat si i-am zis ca trebuie sa ne culcam. Recunosc ca prima seara a plans 45 de minute dar nu am cedat si cu mult calm i-am zis povesti, l-am mangaiat, dar nu l-am luat in brate. A doua seara a plans 10 minute, a treia a matait vreo 5, pana cand acum la 1 an si 2 luni ma duce de manuta la el in camera cand simte a i se face somn, il alaptez si se culca, eu raman langa el pana adoarme si ma fac ca dorm. Se mai joaca cu picioarele, vb, se joaca cu parul meu, ideea e ca acum adorme foarte bine. Nici eu nu sunt adepta metodei sa las copilul sa planga pana nu mai poate dar acum nu regret nici o clipa ca ama avut in prima seara taria sa nu il iau in brate. Spor si mult calm si rabdare!

    • Elena/ 17.12.2014Reply

      Buna seara Ionica, tare mult as vrea sa aflu mai multe detalii despre metoda asta. Adica in prima seara a plans de ce? l-ai lasat pe el singurel sa adoarma sau a adormit la san si a plans inainte din cauza noului patut? Sau , acum, cum doarme singur? Va urcati amandoi in pat si adoarme asa sau tot sanul face minuni?

      • Ionica/ 18.12.2014Reply

        Buna Elena, ne-am urcat amandoi in pat si i-am spus povesti si dupa poveste a inceput sa planga deoarce stia ca trebuie luat in brate si legant, dar in loc sa il iau n brate i-am explicat ca treb sa adormin in pat, ca stau langa el, ca il iubesc, etc, l-am mangaiat, dar nu l-ma luat in brate si pana la urma a dormit cu manuta mea in jurul lui, si dupa ce am vazut ca a adormit bustean am plecat. La san nu mai adormea de mult si dupa san trebuia legant in brate si era foarte obositor. Primele seri sunt mai grele ca ai tendinta sa cedeazi si sa il iei in brate dar daca rezisti viata se schimba radical. Acum e o placere sa mergem la culcare si nu un chin. Acum cand ii este somn ma ia de mana ma duce la el in cam langa pat il iau in brate il pun la san si pe urma se pune sg cu capul pe pat si incepe sa se mai joace cu pcioarel, bate din palme, se mai ridica in fundules si se joaca cu parul meu, dar nu coboara din pat si cel mai importan nu plange si nu se culca stresat, dupa ce se plctiseste de joaca pune capul pe perna si adoarme. Numai ca metoda trebuie aplicata cand esti sigura ca nu are alt motiv de plans (raceala, dintisori). Mult succes!

  • Oana/ 17.12.2014Reply

    Buna Dana,
    Din păcate nu cred ca exista o soluție perfecta. Bebele meu are 1 an si o luna si nu a dormit niciodată nici la noi in camera nici la noi in pat. De vreo 2 luni adoarme mai greu seara, după baie ii fac masaj, primește biberonul pe câte il bea singur, după ce il termina ma duc si il iau si in fiecare seara e altfel: ieri a vorbit si ras singur vreo 40 de minute după care a adormit, azi a plâns vreo 20 de minute si la fiecare 3-4 minute mergeam la el, il puneam înapoi culcat si ii spunem ca e timpul sa facă nani, intr-un final adoarme. Eu cred ca trebuie totuși lăsați sa plângă puțin sa nu aibă impresia ca primesc tot ce vor ei când vor ei! Bafta!

  • ioana/ 17.12.2014Reply

    Buna! Am si eu un baietel de 7 luni si jumatate . Din prima noapte acasa a dormit singur in patutul lui, dar pana acolo…cate nu am incercat si noi. Ca si Vlad, primele luni adormea numai la san, iar acum adormim ori in brate leganat, ori pe picioare. Acum ne e comod si stim ca mai tarziu va greu, mai ales ca devine obisnuinta. Eu am citit pe internet despre coliere de chihlimbar care se spune ca fac minuni cu bebelusii. Nu am incercat, dar sunt curioasa. Cat despre asternutul rece, eu ii pun peste saltea o paturica pufoasa si moale. Daca intre timp gasesti “leacul”, spune-ne si noua!

  • Irina Velcu/ 17.12.2014Reply

    Exista teoretic doua metode:
    1. Il pui de la început in patut, pup, noapte buna, stingi lumina, ieși din camera si închizi ușa. In prima zi il lași 1 min, apoi il iei si continui ritualul obișnuit de somn , a doua zi 2 min, a treia zi 3 min si tot asa…ideea este ca la un moment dat, înțelege ca tu vii si asteptandu-te, adoarme. Durează mult, poate si 1 luna chiar.

    2. Il pui in patut si stingi lumina, ieși din camera închizi ușa si pleci unde vrei tu si il lași sa plângă! Pana in 2 ore va adormi si in maxim 3 zile se potolește si adoarme singur.
    Dar sub nicio forma nu trebuie sa intri la el. Cica nu pătește fizic nimic dc plânge atat.

    Eu personal am adoptat-o pe prima, dar nu mi-a ieșit. Cam la 7 zile, deci 7 min, Lucian ( 10 luni la acel moment) a trebuit sa facă o operatie si apoi am renunțat. Acum il adorm in patul nostru, eu lângă el, il mângâi pe spate, după ce adoarme il mut. Are 1 an acum, mâine împlinește 1 an.
    Si copilul meu a adormit singur in patut pana la 6 luni, apoi s-a prins ca e mai bine cu mama sau tata. Explicația este simpla… Cresc!
    Exista o carte, cu multe soluții pt somn, ti-o pot trimite dc imi spui o adresa de mail

    • Bianca/ 17.12.2014Reply

      Sunt foarte multe studii care arata cat de gresite sunt aceste practici. El nu se linisteste, ci se obisnuieste cu faptul ca orice ar face mama nu o sa vina si intr-un final adoarme.

      • Dana/ 17.12.2014Reply

        Ideea e ca dacă se trezește în mijlocul nopții și nu de foame/durere/răceală, sa fie linistit ca e în patul lui. Aici vrem sa ajungem 🙂 Repet, erau perioade în care se trezea de dimineață și îl auzeam gangurind vesel în patul lui. Acum se trezește dând alarma :))) Sigur ca are legătură mare cu vârsta și etapele prin care trece. Și totuși, indiferent de etapa, când va plânge în scaunul de la mașină, tot nu o sa îl scot din centura sa îl țin în brațe, chiar dacă va plânge. Cred și în obișnuinte. Cred ca dacă plânge și e scos din scoica (sau ridicat în brațe în cazul de mai sus) de fiecare data, și apoi sa vrei sa renunți la acest obicei, pai sigur ca el va continua sa plângă cum obișnuia pentru a își atinge scopul. Pentru ca știe ca altădată i-a iesit și de ce sa nu îi iasă și acum? “)

        • Bianca/ 17.12.2014Reply

          Sunt doua chestiuni diferite. Nici eu nu o scot din scaun, dar vorbesc cu ea, ii explic, incerc sa o calmez. Nu o las sa planga pana nu mai stie de ea si se potoleste. Daca e cazul opresc masina si pornim doar dupa ce se linisteste. NU e ok sa-ti lasi copilul sa planga in pat singur. La varsta asta el nu gandeste: acum ca a plecat mami eu o sa incep sa plang pana vine iar ca sa ma ia in brate. El are o nevoie pe care stie sa si-o exprime doar prin plans. Asa cum spui ca nu-l lasi sa planga de foame, durerere etc nu trebuie sa-l lasi sa planga nici de singuratate.

          • Dana/ 17.12.2014

            Da, nici eu nu pot sa îl las sa plângă minute în șir. Dar sunt în etapa în care încerc sa îl linistesc fără sa îl mai ridic din pat în brațe.

    • Monica/ 18.12.2014Reply

      Nu pateste nimic fizic poate, dar psihic?? Cat de dura poate fi aceasta teorie. Sa lasi copilul intentionat sa planga pare o cruzime. Asa sa ne purtam noi cu cei pe care ii iubim? Pentru mine ar fi dureros sa stiu ca atunci cand plang cineva ma ignora, desi ma aude. Oare ce simte un copilas?
      Vorba unui doctor, suna gresit sa incerci ziua sa il inveti ca e in siguranta si ca mama si tata sunt acolo sa il ajute, iar noaptea sa ii afectezi increderea.

    • Claudia/ 19.12.2014Reply

      Ba da, pateste, din pacate. Pur si simplu mor neuroni in creierasul lui. Cu cat este lasat mai mult sa planga neconsolat cu atat secreta mai multe toxine corpul lui (lucru care a fost depistat studiind componenta lacrimilor bebelusilor lasati sa planga singuri) si consecinta este treptat, moartea neuronilor. Sigur, probabil ca nu mor toti, avand in vedere ca totusi bebelusii supravietuiesc, cresc mari si sunt membrii ai societatii. Dar potentialul lor a fost diminuat de la inceput, inca din “fasa” cum s-ar spune.

    • Mirela/ 09.07.2018Reply

      Trimite-mi si.mie cartea de adormit bebei.Patricia are 8 luni si doarme cu noi. Nu sta in patut decat sa sr joace.

    • Alina/ 18.04.2019Reply

      Bună ziua,
      Mai aveți cartea pentru somn? Dacă da, vă rog să mi-o trimiți pe adresa [email protected].
      Mulțumesc,

  • Bianca/ 17.12.2014Reply

    Eu cred ca la 3 luni nu l-ai facut tu sa doarma singur ci pur si simplu dormea el singur:), de aceea cred ca e gresit sa te raportezi la acea perioada. Totul se schimba cu varsta de 4 luni cand apare si regresia somnului. Faptul ca mama ta l-a tinut mult in brate., dupa care ati continuat voi, cred ca nu are nicio legatura cu faptul ca Vladut nu mai doarme singur si iubeste sa fie tinut in brate. Mai degraba perioada coincide cu regresia somnului si cu momentul in care copiii incep sa cunoasca lumea.. Toti copiii se simt cel mai bine in brate, pentru ca acolo e iubire si siguranta, deci cerutul si “obisnuitiul” in brate s-ar fi intamplat oricum:) Iti recomand cartea The No-Cry Sleep Solution – Elizabeth Pantley pe care o gasesti in pdf pe iternet, daca nu ti-o pot trimite eu:) Poate ti-ar oferi niste raspunsuri. In acelasi timp e foarte posibil ca Vladut sa-si doreasca sa recupereze noaptea ceea ce pierde ziua (banuiesc ca mai pleci de acasa….) astfel ca e scai pe tine. sau chiar sa fie la puseu de crestere sau trece prin ceva achizitii foarte importante (mersul). Citeste si despre Wonder Weeks (exista chiar o aplicatie f faina cu wonder weeks, practic te anunta cand urmeaza niste perioade dificile pt copilul tau). Multa rabdare iti doresc!

    • Irina/ 18.12.2014Reply

      Ca e ok sau nu sa lasi un copil sa planga….aici eu am o parere usor drastica. Si daca bebelusii au nevoie de mama si de tata in mod sporit in prima perioada a vietii, asta nu inseamna ca nu trebuie sa-ti educi copilul din prima zi. Fiica-mea doarme in camera ei, in patul ei din prima zi acasa. Si nu pentru ca sunt eu o mama rea, ci pentru ca eu am dormit in pat cu bunica mea de mic copil, si am fost leganata si alintata si nu mi-a ajutat la nimic. Mai mult decat atat, am o frica groaznica de intuneric si de dormit singura, de care nu pot scapa decat prin terapie probabil :))) Fiica-mea nu sufera de asa ceva, asa cu la cei doi ani ai ei se duce singura la culcare la ora 7 in fiecare seara. Nu negociem, nu avem discutii. Somnul este ceva normal, ca si mancatul, joaca etc. Se duce asa singura la culcare de la un an, de cand a inceput sa mearga. Si nu este un copil cuminte, este un copil super-active, energic, suparacios cand nu-I iese ei din prima si extreme de perseverant. Ei, si aici intervine de altfel si un element extrem de important, si anume auto-controlul. Copiii nu vin pe lume cu posibilitatea de a se auto-controla. Copiii invata sa se auto-controleze, sa se echilibreze singuri, sa-si tina emotiile in frau. Asta am invatat eu de cand sunt mamica, asa cum am invatat si ca nu trebuie sa sar ca arsa de fiecare data cand scoate un sunet, pentru ca uneori se supara pentru ca I-a cazut papusa din mana, sau nu mai stiu eu din ce motiv. Mai au si acele etape de dezvoltare a personalitatii, similar etapei pubertare unde iar se manifesta extrem de galagios si unde iar conteaza sa stie sa se calmeze. Mai sunt si momente in care se aprind scantei….ne ducem fiecare in camera ei si ne intalnim din nou cand ne-am linistit. Asta este! Cu totii suntem oameni si oamenii nu sunt perfecti. Eu cred ca un copil intelligent isi poate juca pe degete parintii, dar sa ii faci mereu pe plac nu e ok, mai ales pentru ca viata nu e usoara si el trebuie sa invete sa cada in picioare mai mereu. Mai sus a propus cineva metoda prin care il lasi sa planga si intervii la interval din ce in ce mai lungi. Eu zic ca e ok. Nu se intampla nimic cu cei mici, nu sunt ei chiar asa facuti din portelan si un astfel de pas este poate printre primii canter independent; copiii nu sunt un accesoriu pentru fusta mamei 🙂 asa ca, spor la treaba! gaseste varianta buna pentru tine

    • Dora/ 06.05.2021Reply

      Mulțumesc!

  • Mihaela/ 17.12.2014Reply

    Dana, eu sunt la cel de al doilea copil. Primul a fost extrem de agitat si am avut probleme mari legate de somn. Am citit multe carti. Am incercat multe metode..insa fiecare copil e diferit si are propriul lui fel de a se dezvolta. Incercand mai multe am vazut de functioneaza si ce nu si am personalizat sleep trainingul. Acum la cel de al doilea am luat-o din pripa si am mers pe preventie. Citeste cateva articole pe http://www.bebedoarme.ro . Vezi si pe FB.Eu am apelat la serviciile Monei. Nu vreu sa-i fac reclama (nu ma plateste nimeni pentru asta) 🙂 stiu doar cat eram eu de disperata sa gasesc un consultant in materie de probleme ale somnului. De aceea eu ti-o recomand. Face minuni intr-un timp extrem de scurt. Succes!

    • Alexandra P./ 19.12.2014Reply

      Buna! Ce pachet ai ales tu? am vazut pe site-ul Monei mai multe variante si eram curioasa la tine cat a durat “implementarea” 🙂

  • Claudia/ 17.12.2014Reply

    Buna Dana, iti urmăresc blogul de ceva vreme si sunt foarte incantata de discutiile si comentariile de aici. “Problemuta” lui Vlad, o cunosc ca foarte bine… Si eu am un baietel de 1 anisor si 3 luni si prin aceiasi problema am trecut si noi. De când l -am născut (prematur) ba au fost colicii, ba dintisorii, ba diverse chestii ,ba rasfatul . Si mama mea a avut grija sa il rasfete tinandul mai mult in brate.Am scos in evidenta ca l-am născut prematur ptr ca ceva timp am avut senzatia ca din cauza asta este un bebelus agitat care nu dormea noaptea..si ziua f greu.De la început a dormit cu noi in camera, si in patut si cu noi in pat…iar acum doarme in patut care este lângă patul nostru…si atunci când este somnul mai dulce

  • Larisa/ 17.12.2014Reply

    Offff ce subject perfect eu vises sa dormim amundoi linistiti macar pentru 2 ore fara ca baietelu meu sa we trezeasca (se trezeste arroximativa fiecare 30-50 minute) are 9 luni si doarme cu noi momentan pt ca numai asa putem dormi macar pt cateva ore (ma rog incercam pt ca se trezeste si il alaptez ca sa pots adormi langa mine. Am incercat diferite cai auzite citite nimic pare sa ajute si disper. Cunostintele din jurul meu imi spun sal las sa planga dar nu pot . Ajutor.

    • Dana/ 17.12.2014Reply

      Eu am citit ca tinde sa se trezească mai des atunci când doarme cu tine in pat pentru Ca simte mirosul de lapte. Și cere lăptic, nu pentru ca îi e foame, ci pentru ca îi e la îndemână. Chiar și dacă doarme in patul lui dar cu tine în camera, tot poate sa se trezească din cauza asta. Din punctul ăsta de vedere noi am avut mare noroc. Din momentul în care adoarme la el în pat (după toate tacticile pomenite) nu se mai trezește pana dimineață. Rareori se trezește și doar dacă îl supara rău ceva (cum sunt mucii acum). Și doarme toată noaptea de la 2 luni. Dar din prima noapte a dormit în patul lui, în camera lui.

      Și tot legat de situația ta, dacă nu vrei sa îl mai alăptezi pe timpul nopții, când se trezește am citit ca ar fi mai bine sa îl legene tatăl 🙂

      • Claudia/ 19.12.2014Reply

        Nu cred ca trezirile mai dese atunci cand bebe doarme cu tine in pat sunt din cauza mirosului de lapte. Pur si simplu depinde de fiecare copil in parte, pt ca sunt unici, ca si noi. Sunt situatii in care bebe poate dormi bine mersi langa mama pe timpul noptii, sunt situatii in care bebe se trezeste si din sfert in sfert de ora sa suga (imagine that!). Cunosc cazuri si de o parte, si de alta, si de la mijloc. Tine de tipul lor constitutional. Si mai depinde si de perioada vietii prin care trec, de achizitii, in mod special. Ceea ce se numeste “sleep regression” ar putea fi numita “life progression”, sa spunem. Si noi, ca adulti ne trezim pe timpul noptii, uneori nu suntem constienti ca am facut-o, dimineata, alteori suntem, dar nu e o pb pt noi pt ca avem deja mecanismele de autoreglare care ne fac sa adormim la loc. Dar cum facem atunci cand ne macina o problema la serviciu, de exemplu? Nu ne e muuult mai greu sa readormim? Poate simtim nevoia sa vorbim cu cineva. Poate vrem sa bem un ceai etc. Asa si cu ei, Gandeste-te ce maaare aventura e viata asta pt ei. Progresele se vad de la o zi la alta. Mersul sau descoperirea unui nou coltisor de casa este ceva comparabil cu un stres legat de serviciu (sa zicem) la noi, adultii. De aceea invariabil vor fi treziri pe timpul noptii. La unii mai dese, la altii mai rare. Si fiindca inca nu au capatat mecansime de autoreglare (asa cum nu stiu sa isi tina pipi si caca inca sa il faca la toaleta, asa nu stiu sa readoarma singuri) au nevoie de parinte sa ii ajute sa faca asta. De proximitatea mediului sigur, pe care numai un parinte il poate reprezenta. Nu am incredere ca acei copii care sunt lasati sa planga neconsolat si adorm intr-un final vor dezvolta pe termen lung o buna sanatate psihica. Consecintele unui plans neconsolat sunt drastice, si cum spuneam la un alt comentariu, pur si simplu mor neuroni in creier. Iar asta se va manifesta in plan psihic pe termen lung, si poate nu vom sti la adolescenta lor de ce nu reusim sa pastram o legatura cu ei, sau de ce ne intorc spatele. Nimeni poate ca nu se va gandi atunci ca parte a comportamentului lor este acela ca in momentul in care ei au avut cea mai mare nevoie de noi, simtindu-se absolut neajutorati, noi am stins lumina si am inchis usa camerei. Pana cand, in scurt timp, s-au resemnat. Deci, ca sa iti raspund la intrebarea ta, de fapt eu cred ca nu exista un raspuns. Bebelusul nu poate fi invatat sa adoarma singur in patut. Decat cu niste consecinte pe care e bine sa le cunosti in amanunt, ca sa stii ce iti asumi pe termen lung. Dar va veni si momentul oportun, o data cu dezvoltarea lui, cand copilul (nu bebelusul) va invata singur sa adoarma.

  • Ina1/ 17.12.2014Reply

    Cu riscul de a parea un pic rautacioasa, deja imi formasem parerea ca prin intermediul blogului iti place sa impartasesti lumii cat de perfecta, roz si ca in filme este viata ta (de-ar fi asa!)..Si dintr-o data acest post in care vorbesti si despre aspectele ‘mai putin perfecte’ ale vietii. Eu una prefer blogurile unde oamenii vorbesc despre viata lor asa cum este ea, si stim cu totii ca viata nu e deloc perfecta. Nu spun ca ar trebui sa impartasesti intreaga ta existenta, ba din contra, atragi mai mult respect atunci cand stii bine cat si ce sa spui despre tine, dar odata ce decizi sa impartasesti lumii o serie de momente ale vietii tale, e indicat sa prezinti si ce se afla ‘in spatele cortinei’. Spre exemplu nu ai vorbit deloc despre temerile si anxietatea care insotesc orice sarcina, despre necunoscutul si emotiile asociate lui, cu care se confrunta orice cuplu atunci cand in viata lui apare un copil, despre experienta nasterii in partile ei mai putin confortabile (sunt convinsa ca burta nu dispare peste noapte )etc…cred ca stii despre ce vorbesc..
    Dar, referitor la subiect am si eu opinia mea, pe care ti-o impartasesc cu placere asa cum am facut si cu alte mamici. La varsta lui Vladut, se manifesta la maxim anxietatea de separare, cand copilul intelege foarte bine ca este separat de parinti, de aici si emotiile aferente acestei cognitii. Teoriile se impart in esenta in doua tabere: cei care considera ca ignoranta e solutia si cei care se impotrivesc ei. Personal, nu cred ca ignoranta e solutia. Dimpotriva, fiind alaturi de copil, suportiv, etc il ajuti sa fie mai sigur pe el si sa treaca mai usor peste etapa asta.
    Pe de alta parte, Vladut pare sa isi fi format asocieri gresite in privinta somnului…pe scurt, a invatat ca nu poate sa adoarma neleganat, fara sa i se cante, fara sa stea in bratele parintilor, lucru care se poate schimba, dar nu fara ceva episoade de plans controlat. Asadar cred ca e important sa faci diferenta intre ‘tipurile de plans; ale copilului si sa stii atunci cand emotional copilul are mai mare nevoie de prezenta ta.
    Un alt aspect legat de somn, este ca, copilul are nevoie de rutina, adica sa faci zilnic aceleasi activitati (ma refer aici la momentele de joaca, timp petrecut de unul singur, cu parintii, mesele, rutina inainte de somn, etc). la aproximativ aceleasi ore. Studiile arata ca, copiii care au un program stabilit sunt mult mai adaptabili atunci cand in programul lor apar schimbari. Inainte de somn, in general rutina consta in baie, masaj, poveste daca e cazul, masa si somn, cu stimularea redusa la minim…adica fara joaca, lumina redusa, fara prea multa vorba si eye contact.. Tot studiile arata ca este mult mai sanatos pt copil sa fie culcat in jurul orei 7 nicidecum 10 sau 12 noaptea, mai ales cand e mic. Sunt multe de zis pe tema asta. Somnul este influentat f mult de tot ce se intampla in timpul zilei – masa, program de joaca, nap-urile din timpul zilei (extrem de importante, un copil de 9 luni nu ar trebui sa doarma mai mult de 2, 1/2 – 3 h pe zi, asa incat in 24 de ore sa aiba un total de 14, 1/2 – 15 h dormite. Daca de exemplu rutina voasrta este 10am-10pm, in intervalul asta copilul nu trebuie sa doarma mai mult de 3 h, ca sa doarma bine, noaptea, in intervalul 10 pm – 10 am, in conditiile in care evident nu ii este foame, frig,etc). Daca in timpul zilei copilul nu are nap-urile structurate, va ajunge foarte stimulat si obosit seara la culcare si va adormi mult mai greu si cu multe episoade de plans, se va trezi des etc. De asemenea, copiii au nevoie la fiecare repriza de somn, de un ‘wind down moment’, cand stau undeva in liniste, fara jucarii si prea multa stimulare, asa incat sa stie ca e e timpul sa doarma. Eu consider ca pentru sanatatea fizica si psihica a tuturor ,copilul are nevoie de program, pe care singurii care i-l pot structura sunt parintii.
    Iti recomand sa citesti Gina Ford, are mai multe carti scrise, bestseller-uri pe teme care cred ca te vor ajuta si in viitor. Tot in cartile ei gasesti informatii despre metoda ‘controlled crying’. Poti cauta si pe net ‘sleep training solutions’. In cazul in care ai citit-o deja sunt curioasa sa stiu opinia ta. Pe ea o gasesti si pe website pentru consultatii si alte informatii, unde poti deveni membru si accesa o serie de informatii utile. Sper sa te ajute ce am scris aici.

    • Dana/ 17.12.2014Reply

      Mulțumesc de sfaturi. Legat de părțile mai puțin roz, au fost destule împărtășite aici pe blog. In perioada sarcinii am fost super pozitiva. Am povestit atunci despre trombofilia mea, dar tocmai despre cum sarcina mi-a dat puterea sa trec peste orice și sa rămân super pozitiva. Sarcina mea a fost tare roz 🙂 Nașterea – iarăși – nu cred ca se putea mai ușoară de atât. Iar revenirea – nu am vrut sa vorbesc despre asta, căci nu făceam niciun bine mamelor care își revin natural mai greu. Eu la 3 săptămâni după naștere eram cu burta supta. Deci cred ca atunci când e ceva ce mă frământă cu adevărat și despre care cred ca putem vorbi impreuna, zic! 🙂 Altfel, nu sunt un om căruia sa îi placa sa se victimizeze.

    • DianaF./ 18.12.2014Reply

      Dana, uite un sfat prietenesc si real si documentat: e total contraindicat ca dupa varsta de 8-9 luni sa mai fie alaptat noaptea. I se administreaza ultima masa, dupa care, daca se trezeste noaptea trebuie luat si fara sa-i vorbesti il lipesti de tine sa ‘te simta’ si-l tii lipit fara sa te legeni, doar mergand in cazul cel mai fericit. O sa vezi schimbari. Laptele noaptea nu-l linisteste, il baloneaza, stomacul lucreaza, dintii se cariaza. In plus bebelusii au pusee de crestere la 3 luni, 5 luni si in jur de 10 luni si ,orice pediatru BUN iti va spune ca daca nu e ud, daca e mancat seara, spalat si ingrijit, atunci nu are niciun motiv sa se trezeasca ,cu exceptia faptului ca el CRESTE ! Bafta multa!

      • Dana/ 18.12.2014Reply

        Dar nu il mai alaptez pe noapte de pe la 2 – 3 luni. Stiam deja tot ce mi-ai scris tu si sunt perfect de acord. Adica daca se trezeste incerc sa il linistesc altfel. Dar asta se intampla destul de rar. Eu vorbeam despre cum sa il adormi seara sau la pranz. Altfel, mai avem doar 2 mese de san – prima de dimineata si ultima inainte de culcare.

    • Irina/ 18.12.2014Reply

      Eu nu am suferit de anxietatein timpul sarcinii, imi pare rau.

  • natalia/ 17.12.2014Reply

    Iti recomand sa apelezi la un consultant in somnul bebelusului , se numeste Mona Ciuezu si o gasesti pe http://www.bebedoarme.ro

    • DianaF./ 18.12.2014Reply

      Ma bucur ca impartasim aceleasi opinii. Si referitor la somnul de pranz….inca un tips ar fi ca “obisnuitul’ copilului cu patutul INAINTE de culcare e total aiurea . Spatiul de somn nu trebuie sa fie altceva decat spatiu de somn atunci cand e momentul somnului, nu inainte, nu loc de joaca, nu altceva. Trebuie cu rabdare incercat sa-l asezi dupa ce el a adormit la tine in brate(multe mamici imi vor sari in cap, dar daca un copil adoarme de 9 luni asa, dintr-o data daca-l separi brusc de ceea ce cunoaste va face sa fie frustrat si angoasa de separare va fi si mai accentuata. Culca-l lipit de tine, FARA LEGANAT,,doar mers si apoi , treptat scoate si mersul si acopera-i fruntea si ochii delicat cu putin timp inainte de momentul in care vrei sa-l asezi in pat. E UN SOI DE PROTECTIE SI SIGURANTA PT EI. Te pup. Stiu sigur ca nu exista sfaturi universal valabile, copiii sunt diferiti, tu poti doar sa te inspiri si sa alegi cate ceva ce ti se va parea util din ceea ce -ti spune fiecare aici si sa adaptezi copilului tau.

  • Raluca/ 17.12.2014Reply

    Buna Dana! Eu te urmaresc pe blog de multa vreme, am si eu un bebe, Tudor, mai mare cu doua saptamani decat Vlad al tau. Sincer cutesc cu placere tot despre fashion, sar mai ales despre prefectul tau. Acum nu imi vine sa cred ce citesc, cum ai ajuns tu saraca de tine in postura asta, eu iti zic sigur ca totusi la tine e raspunsul. Acum ceva vreme scriai pe facebook ca ai facut niste bicepsi, si am crezut ca e o intamplare, ca venea vreun dinte, dar acum nu… Acum citesc ca e un obicei deja, de care poti scapa sigur, doar sa ai tu atata tarie de caracter. Uite si Tudor al meu doarme singur la el in patut, in camera lui, care la fel ca voi este lipita de a noastra, se mai trezeste noaptea, dar isi canta singur si adoarme la loc. Asta nu inseamna ca nu e iubit sau rasfatat, e printul nostru, el dicteaza in casa, dar somnul e somn. Eu iti dau un sfat, incerca sa il culci la pranz, incepe cu somnul asta, in patut, el trebuie sa simta ca acolo e in siguranta si ca e protejat. Am inteles ca ai schimbat patul cu unul mai mare, ai protectii la marginile patului, ar fii bine. Pune-l in patut si incerca sa nu il ridici de acolo, o sa planga bineinteles, dar tu ii povestesti, il masezi cu mana, o sa ii ia intradevar vreo ora pana sa adoarma, dar incearca sa rezisti, nu il fortezi, il inveti sa doarma in patul lui, la asta sa te gandesti, sa fie si o regula general valabila. O sa dureze vreo 3-4 zile, dar o sa fie din ce in ce mai bine, eu si acum stau cu Tudor pana adoarme, am un scaunel langa patut, ii pun muzica lui de nani, si daca il vad ca e nelinistit ii pun mana pe spate sa simta ca e in siguranta si ca sunt acolo. Si al meu mai plange noaptea, dar procedez exact la fel, daca plange mai multe minute merg in camera lui, dar nu alerg din prima, stau si ascult un pic, sa vad e necesara prezenta mea sau se linisteste el singur. Trebuie sa invete si asta, sa se linisreasca singur, e foarte important, cum il inveti asa il ai Dana! Spor si eu sunt sigur ca o sa poti, o sa fie bine!

  • claudia/ 17.12.2014Reply

    Buna Dana, fratele meu are 2 ani jumate și inca vrea să fie adormit pe picioare. Și la fel și el când își dă seama că nu mai e pe picioare începe să plângă. Caut și eu soluții.. Ai putea face o altă postare cu soluțiile care ti le propun alții? Multumesc :-* ești minunata :-*

  • Alina/ 17.12.2014Reply

    Buna, Dana
    Fix aceeași “problema” o avem si noi cu Tudor, băiețelul nostru de șase luni. Pana la patru luni, am reușit cu brio sa ii fac un program normal si pentru el si pentru mine, adică adormea pe la 9.00-9.30 si se mai trezea la masa de la ora 6.00. Grozav, mi-am zis! Dar am început sa primim tot mai des, zilnic adică, vizita soacrei mele care il tine non-stop in brațe si l-a învățat așa, din păcate. Acum, încercam amândoi, sa “reinstaurăm” ordinea si disciplina in casa si de fiecare data când se trezește Tudor din diverse motive- dureri de gingii, căci ii ies dinții -deja are doi jos si se mai chinuie alții si sus sa iasă, atunci Alin, soțul meu, pornește uscătorul de par si Tudor adoarme, de cele mai multe ori. Lăsam aparatul in funcțiune vreo cinci-zece minute pana vedem ca adoarme profund din nou. Bine, asta funcționează dacă nu se lasă cu urlete si plânsete si atunci il ridic, il “mufez” si readoarme. Merita sa încerci si cu uscătorul de par, asta dacă nu cumva deja ați experimentat deja. Succes si sănătate va doresc!

    • Dana/ 17.12.2014Reply

      În noaptea asta a adormit la san. Transferul în patul lui a fost clean & soft 😉 Sa vedem dacă nu se trezește..:)

      • rodica/ 18.12.2014Reply

        scuze, Dana , dar nu faci bine ca-l lasi sa adoarma cand suge- ca urmare, exista o mare probabilitate ca nu se satura si deci se va scula din somn! teoria cu lasatul sa planga pana adoarme nu se poate aplica in niciun caz copiilor care inca sug la mame caci nu ai de unde sa stii daca s-a saturat, iar la varste de dupa 8 luni deja laptele matern pentru unii copii e ca apa si faptul ca incepe sa se scoale pe noapte e un semn ca intarcarea se va apropia.

  • Monica/ 17.12.2014Reply

    Buna Dana. Am o fetita de 10 luni jumate care a avut aceleasi “probleme” ca si baiatul tau. Etapele au fost: primele 2 sapt- colici-dormit in brate sau pe piept; pana la 3 luni jumate- dormit toata noaptea in patut-adormit cu sanul sau in brate; intre 4 si 6 luni-adormit exclusiv in brate, leganata, alergand- cand atingea patutul urla si o luam de la capat- treziri la fiecare 30-60 min- dormit cu noi in pat. La 6 luni am lasat-o singura in camera, in patul nostru- adormit in brate, leganata, alergand sau la san. La 8 luni am oprit alaptatul din cauza trezirilor f dese si a inceput sa doarma un pic mai mult. De la 8 luni am mutat-o in alta camera, am cumparat o saltea mare de 2 pers si am pus-o pe jos, bineinteles acoperita de vreo 3 paturi si o pilota f groasa si moale de la Dormeo si inconjurata de mobila, pereti, perne, pilote, jucarii- nebunie in toata regula. Rezultatul a fost ca nu mai adoarme in brate ci cu mine langa ea, adoarme in 5 minute, apoi plec si foarte rar avem treziri! Cred ca problema era lasatul din brate, mutarea in alt loc! Aa, si am schimbat si ora de culcare, de la 22 la 20:30!! Si noi eram la fel de disperati ca si voi dupa vreo 6 luni de alergat cu ea in brate la fiecare somn si de muuullte ori pe noapte!! Bafta multa!!

  • Adriana/ 17.12.2014Reply

    Dana parca ai vb in numele meu,exact prin aceleasi faze am trecut si noi,Fabian are acum 1 an si 2 luni aproape,insa fi optimista si consecventa ca totul merge spre bine. El de la 3 luni dormea toata noaptea,adormea la san,insa cand am inceput diversificarea,pana s a obisnuit stomacelul se trezea f des noaptea,pana la 6 luni a dormit cu noi in camera,insa numai in patutul lui,apoi in camera lui,toate bune si frumoase,adormea singur,pana la 7 luni,apoi au aparut prb cu dintisorii care au durat pana la un an

  • anca/ 17.12.2014Reply

    dana, eu pot sa vb doar din experienta mea, mama a doi baietei, 4.5 ani si 2 ani.la primul am incercat doi ani sa l fac sa doarma la el in patut si am ajuns un zombie. de reusit nu am reusit, de dormit cu el in pat nu reuseam sa maodihnesc si a fost vai si amer. ce pot sa ti spun, insa, e ca sunt doar perioade si trec. aceepta-le chiar daca ti se par ciudate, chiar dc nu s a mai comportat asa, accepta-le ca sa treci usor peste ele. nu te revolta, nu te dezechilibra. la al doilea, mi am zis ca o sa doarmacu mine in pat ceea ce am si facut. am reusit sa ma odihnesc mai bine, si copilul meu are doi ani si adoarme numai in brate, numai plimbat. se trezeste din ora in ora dupa mine, tr sama tina neaparat de mana, si multe altele. m a invatat prietena mea, bun psiholog, neonatolog, consilier in alptare etc…anca…accepta…sunt perioade, intelege-l si o sa treaca mai usor. asaa am facut.
    cand am vrut, insa sa schimb clar cate ceva, am fost ferma. de exemplu noaptea, cand adoarme, am vb cu el si i am explicat ca ma dor mainile si de astazi o sa doarma langa mami. desigur ca a ridicat cartierul in picioare dar nu m am lasat. pana la urma a inteles. a mai ramas doar somul de zi plimbat in brate. l as mai fi plimbat si noaptea dar are 15 kile si sunt rupta. draga mea, vlad e superb, restul e neglijabil. nu am timp de recitit, scuze pt greseli.

  • Cristina/ 17.12.2014Reply

    Eu am reusit sa-l dezvat pe Carol pe la 3l de leganat.. L-am pus langa mine in pat, i-am dat mana si s-a jucat cu degetele pana a adormit…s a mai smiorcait dar nu a plans si treptat a reusit sa adoarma asa la toate somnurile de peste zi si noapte. Acum la 5 l adoarme tot tinundu-ma de mana dar la el in patut. Si el se trezea cand il mutam si la un moment dat am citit o postare : “tie ti-ar placea sa adormi in camera si sa te trezesti in sufragerie!?” , asta m-a determinat sa l adorm asa si sa-l las sa-si faca tot somnul in locul in care adoarme si nu tine de el cat tine de tine sa ti doresti. Succes!

  • Lory/ 17.12.2014Reply

    Bună Dana, te înțeleg perfect și trec cam prin aceeași problema bebele meu are 11 luni și eu sunt atâta de bucuroasă când reușesc să îl fac să doarmă în patul lui măcar pina la 3 dimineața din păcate după ora aia de obicei îs prea obosita și numai rezist să l tot pun în patul lui și de frică pentru că uneori în felul ăsta pierdea somnul și uneori trebuia să stau vreo doua ore să l adorm (precizez că și eu am fost atenta să nu îi vorbesc, să nu îl privesc în ochii….) și totuși când era micuț dormea chiar și pina dimineață. Dar foarte îi bine că ai deschis subiectul așa nu ne simțim singure sau cu copiii ieșiți din comun. O seară plăcută

  • ana maria/ 17.12.2014Reply

    Dana draga si noi am patit la fel dar cand era mai mica cam pana la 3 luni faceam zeci de minute ture cu ea in brate pana cand am primit o paturica de somn cu o fata zambitoare in mijlocul ei …..ii dadeam didoselu ca noi asa ii spunem si adoarme singura cu ea ….nu plecam nicaieri fara didosel fiindca are rol si de calmare la orice” teama” avea…parerea mea e ca trebuie fiecare sa aiba o chestie cu care sa doarma si cand vine ora de somn pupicul si jucaria….si abia dupa ce adoarme o acopar fiindca paturica ii distrage somnul 🙂

  • luiza/ 17.12.2014Reply

    Al meu are inca la 3 luni si nu stiu cum o sa fie mai tarziu. Si am aceeasi speranta..sa il fac sa doarma in patut. Inca mai are colici seara si mananca de doua ori noaptea asa ca inca il tin langa mine in pat. Am auzit ca o varianta ar fi un tricou de-al mamei (purtat) in patut la el. Nu stiu daca la tine are sansa sa functioneze daca se trezeste exact cand il pui in patut, dar poate te ajuta cu ceva. Daca gasesti secretul, sa dai sfoara in tara :*
    Http://

  • Anca/ 17.12.2014Reply

    Buna,

    Iti urmaresc blogul, care este foarte prietenos si cald, un loc atat de… “”cozy”” 🙂 Cu siguranta este doar o perioada… am citit ca din anumite motive (invata noi deprinderi, dinti sau cum ai spus, muci), bebelusii pot avea recidive ale somnului… si bebelusul nostru adormea repede, la san sau un pic plimbat (doctora mi-a spus ca leganatul pe picioare il ameteste, exista sindromul copilului leganat), dar pus in patut se trezea, din cauza asternuturilor mai reci, I-am cumparat un sac de dormit, dupa baie il imbracam cu pijama si sac de dormit si nu mai simte raceala asternutului, nu se mai trezeste cand il asezam in patut. Somn usor 🙂

  • Liana/ 17.12.2014Reply

    Buna Dana, am citit cu mare interes atat postarea ta cat si raspunsurile, pentru ca si eu ma confrunt cu acelasi lucru (Albert are 6 luni jumate). Bebele meu de la 4 luni, de cand a invatat sa se intoarca singur se trezeste noaptea de cateva ori, uneori speriat, (uneori rezolvam cu suzeta), alteori plange de mama focului cu ochii inchisi. Am incercat si varianta sa il lasam sa planga pana se linisteste un maxim de 7-10 min dar nu functioneaza tot timpul si ma doare sufletul cand il vad cum se chinuie (desi plansul are si rol de eliberare a stresurilor de peste zi). Inca nu am gasit varianta cea mai buna de a-l pune la somn fara scandal. Sotul parca are mai multa rabdare seara, poate are mai multa decat mine nepetrecand atata timp cu el, eu fiind non stop alaturi de bebe, fara ajutor din partea parintilor (locuiesc in alt oras) sau socrilor. Inca voi cauta varianta potrivita de adormire, desi nici o zi nu seamana la noi cu alta, nu avem program de somn ziua, nici de masa…

    P.S. As dori sa iei legatura cu mine daca ai timp pentru ca doresc sa iti fac cadou ultima carte cu povesti pentru copii scrisa de mama mea si lansata acum 3 saptamani. Mi-ar face mare placere sa ti-o daruiesc (https://lianasoimablog.wordpress.com/pentru-suflet/mere-rosii/)

  • Andreea Gurgu/ 17.12.2014Reply

  • Elizaa/ 17.12.2014Reply

    Si noi avem tot 9 luni si nu stim sa dormim altfel decat la san. Nu zic, uneori e foarte enervant si obositor, mai ales ca are 10 kg, dar ma gandesc : oare cat timp o sa mai vrea sa doarma asa??? Nu cred ca mult. Timpul trece si apoi o sa ne para rau dupa momentele astea. Toata lumea tot vad ca da sfaturi despre cum sa-l culci singur plangand si suferind. eu cred ca este o mare tampenie chestia asta: copilul se frustreaza si sufera. O sa doarma el singur atunci cand o sa fie pregatit. Nu o sa stea toata viata cu noi in pat, camera sau in bratele noatre. Parerea mea. Al meu Tudor doarme cu mine in camera, in patutul lui, dar il mai iau si cu mine in pat pt ca tare imi e drag sa-l vad langa mine. In viitor vreau sa doarma numai cu mine in pat si cand o sa fie pregatit se poate duce la el in camera. camera lui este pregatita, dar o folosim ca si camera de joaca pana cand o sa vrea sa doarma acolo singur.

  • carmen/ 17.12.2014Reply

    Buna Dana.am si eu un baietel d aproape 5 luni si adoarme tot in brate,sa fim in picioare si numai bațâit.Plange sau mai degraba tipa vreo 5 minute pana adoarme si daca vrei sa-l pui jos se trezeste si asa toata ziua doarme in brate,foarte rar jos .Noaptea din nou are program de cred ca ne stiu toti vecinii,ca si pe voi.Noroc ca totusi noaptea doarme in patut pana la vreo 7 si apoi il iau cu noi in pat ca inca are colici si plange d durere.As vrea sa gasesc o metoda dar nu cred ca exista,poate tu vei avea mai mult noroc cu Vlad ca e mult mai mare.bafta.Da-ne de stire daca reusesti.

  • Rokoll@/ 18.12.2014Reply

    Buna Dana
    Te admir foarte mult si iti citesc blogul cu plăcere. Eu am o fetița de 4 luni jumatate si am fix aceeași problema. Tot timpul in brate si plimbată. Nu reușesc sa o adorm decât la san, plimbându-ma prin casa sau in cazuri extreme cu feonul.
    Plange …. De la colici, puseu de creștere apoi apar dintii. De asta m-am lovit pana acum si imi doresc niste seri mai linistite …
    Nu mai zic ca prefer sa o culc in pat cu mine ca sa pot dormi liniștita!!!

  • simona/ 18.12.2014Reply

    eu am un baietel de 1 an si 7 luni si pana acum 2 luni nu am avut probleme cu somnnul.pe la 8 luni am stabilit un program de somn de care am incercat sa il respect in fiecare searA.incepeam pregatirile pentru somn undeva pe la 19:30 , la ora 20-20:30 era in lumea viselor , in patutul lui pe toata durata noptii. acum nu mai reusesc sa il dorm numai in jur de ora 22 dupa multe lacrimi si numai in patul nostru (il mut in patutul lui dupa ce adoarme) si neaparat tata trebuie sa cante old mcdonald had a farm….sper ca ii doar o perioada si o sa revina la normal candva curand…
    pana atunci noi cantam in fiecare seara e-i-e-i-o 🙂
    bafta iti doresc si nopti linistite

  • cacimarciuc elena/ 18.12.2014Reply

    Buna Dana, ma inscriu si eu in tiparul descris de tine. Cu un bebe de 8luni jumatate pe care l am tinut in pat pana la 3 luni. Cand a inceput sa se comporte la fel ca Vladut al tau am inceput sa iau masuri. Adica dupa baita, masa l am pus in patut si am incercat prin toate metodele sa l conving sa doarma. Intradevar am avut p prima noapte groaznica, cu plans si mai apoi a stat treaz si s a jucat in patut pana a adormit. Dar cu timpul functioneaza. Ii repet de mai multe ori ca urmeaza sa facem nani, il mangai, il pun jos de fiecare data cand se ridica, ii pun muzica, lumina aproape deloc si stau langa patut pana il ia somnul. Acelasi ritual il avem si la somnul de pranz.

  • cacimarciuc elena/ 18.12.2014Reply

    Buna Dana, ma inscriu si eu in tiparul descris de tine. Cu un bebe de 8luni jumatate pe care l am tinut in pat pana la 3 luni. Cand a inceput sa se comporte la fel ca Vladut al tau am inceput sa iau masuri. Adica dupa baita, masa l am pus in patut si am incercat prin toate metodele sa l conving sa doarma. Intradevar am avut p prima noapte groaznica, cu plans si mai apoi a stat treaz si s a jucat in patut pana a adormit. Dar cu timpul functioneaza. Ii repet de mai multe ori ca urmeaza sa facem nani, il mangai, il pun jos de fiecare data cand se ridica, ii pun muzica, lumina aproape deloc si stau langa patut pana il ia somnul. Acelasi ritual trebuie respectat si la somnul de pranz. Mai avem una 2 treziri scurte cateodata pana dimineata la 5 cand il alaptez dar oricum am facut progrese. De fircare data vin in camera si il pun la loc in pozitie

  • cacimarciuc elena/ 18.12.2014Reply

    Iti doresc sa ai multa rabdare!!!

  • Alina/ 18.12.2014Reply

    Eu zic sa uiti de perioada de la 3 luni pentru ca nu este ceea ce crezi tu adica el nu invata se sa adoarma singur in patutul lui ci era doar prea mic si somnul mai profund nu cred ca era constient unde doarme exact in schimb acuma…… s a marit . Eu zic sa continui cu somnul la el in pat la el in camera si cred ca este foarte important sa nu renunti. Va fi mai greu dupa . Eu am avut mari probleme cu somnul cu fetita mea incepand de pe la 5 luni pana atunci dormea bine se trezea de 2 ,3 ori pe noapte pentru san dar dupa au inceput sa i iasa dintii si a fost dezastru practic pana pe la 9 luni cand au iesit efectiv am cedat psihic am incercat toate variantele recomandate de medici alte mamici internet si tot ce se putea siropuri Baby calm si alte nebunii dar nimik nu a functionat se trezea urland incontinu nu se potolea decat in brate si toata noaptea era un du te vino intre camera ei si a noastra. Am incercat si metodele de cry it out adica am lasat o sa planga nu mam dus la ea cate 10 min si tot asa metoda ferber dar nu o recomand si regreg ca doar am incercat o chiar si pt o sapt fetita a adormit singura cateva seri dupa noaptea nu m am dus la ea dar dupa cateva zile a plans si mai tare a devenit mai speriata si eu cred ca ff greu si a mai revenit dupa. Am incercat sa o alaptez si sa nu o las sa adoarma sa o pun treaza in pat si asta am reusit de cateva ori dupa care nimik nu a mai mers. dupa luni de incercari am renuntat la toate si am adormit o numai la san nu am mai aplicat nici o regula dupa ce i au iesit dintii s a mai linistit putin dar tot s a mai trezit noaptea si de cate 4, 5, 6 ori pana pe la 1 an si 2 luni cand am intarcat o si a inceput sa doarma bine. Ideea e ca ma ajutat in perioada intarcatului faptul ca nu dormea cu mine in pat pt ca am auzit mame care se chinuiau sa renunte la san si copii se trezeau si cautau sanu daca dormeau langa ele normal ca e foarte greu. Asa ca mergi mai departe cu rabdare la el in patut in camera lui.

  • ioana/ 18.12.2014Reply

    In primul rand asigura-te ca este obosit (nu prea obosit si nici prea odhnit, exista un echilibru). Apoi, lasa-l sa adoarma in patutul lui mereu, fara leganat. Aseaza-te langa patutul lui, vorbeste cu el dar nu il lua in brate sa il legeni, atinge-l prin patut dar lasa-l sa se linisteasca singur si sa adoarma. Noi il punem sa doarma intr-un pat pliant cu lateralele transparente (si care se deschid) si cand, rar, este prea agitat, ne asezam si aproape adormim langa patut.

  • rodica/ 18.12.2014Reply

    mai intai mentionez ca nu am mai scris comentarii pe aici de multa vreme cu toate ca am citit aproape zilnic postarile tale, dar la acest post recunosc ca nu m-am putut abtine si sper sa nu supar pe nimeni. Copilul/ bebelusul cand plange – fie ziua, fie noaptea- are ceva ce-L deranjeaza si prin urmare parintii/cei ce-l ingrijesc trebuie sa caute cauza si sa-i rezolve problema: ii este foame/nu a mnacat toata portia din biberon sau laptele matern insuficient sau s-a lacomit la san si a inghitit aer mai mult, are dureri de burtica dupa laptele mancat/cine ste ce a mancat mamica si nu era conform cu sfaturile medicului, are pampersul ud, ii este frig, este racit/are mucozitati nazale care-l impiedica sa respire, ii cresc/erup dintii…poate am mai omis cateceva dar astea sunt principalele cauze. Bebelusii nu se alinta! Copiii mici de cativa ani se pot alinta, dar bebelusii NU! Bebelsii cer afectiune si ingrijire. Casa/familia trebuie sa le=o ofere ca nu sunt abandonati in maternitati si nici lasati sa creasca in orfelinate. Ce parinte este acela care isi lasa copilul sa planga ca se alinta si ca lui i se pare ca nu-l mai poate lua in brate ca-i prea greu?!? pai de ce a mai facut copii daca nu are timp. forta fizica si psihica sa stea langa el si sa incerce sa-l impace? Dana, tu spui ca Mama ta L-a plimbat ca sa adoarma- pai asta inseamna ca te-a plimbat si pe tine si pe fratii tai la fel- ti-a reprosat vreodata acest aspect? daca “da” inseamna ca ti-ai creat o trauma psihica si se poate rezolva la tine cu un ajutor de specialitate, daca “nu” aici ar fi doua variante, prima: vrei sa faci “mai bine” ca Mama ta, considerand ca esti mai “informata” ca ea si a doua: Mama ta asa a crezut ea ca face o mama adevarata cu copilul ei spre binele lui si ca e normal sa pierzi noptile cu el in brate, si-a trait viata de “mama” si v-a facut mari pe voi toti trei fara sa astepte sa-i multumiti. Tu mai pleci de acasa, deci nu esti toata ziua cu el- nu esti singura sunt multe in situatia ta- atunci apreciaza ca cine ramane cu bebelusul depune un efort fizic si psihic mai mare decat al tau ca parinte si spre deosebire de o Bona, o Bunica il iubeste peste limita pe El si nu poate sa-l auda ca plange. Si DA, plansul nu face bine nimanui si nici copilului – pe orice persoana dupa ce plange o doare capul, deci si pe bebelus/copil. Eu sustin ca nu este solutie decat prin a rezolva “problema” copilului si mi se pare absurd sa il lasi sa adoarma singur in camera lui la 8-9 luni ca nu-i nici la orfelinat si are si parinti care il iubesc. Iubirea implica si ingrijire, si sacrificiu, si mai putine vorbe si mai multe fapte, si mai putin net pt parinti seara inainte de culcare si mai multe cantecele si jocuri de bebelusi facute impreuna cu parintii ca atunci cand il duci la somn sa fie multumit si satifacut din toate punctele de vedere. Dragelor, va iubesc pe toate pentru care Bebelusul e viata voastra – fie cu bine, fie cu rau in fata- deci si pe tine, Dana. PS: daca nu ai facut-o pana acum, cred ca ar trebuie sa-i multumesti Mamei tale ca-i dispusa sa te ajute.

    • Diana/ 17.01.2015Reply

      foarte bun comentariu, Rodica!

  • Bujenita Emilia Claudia/ 18.12.2014Reply

    Dana draga, baietelul meu cand a dat semen ca vrea sa fie adormit in brate (la 2 luni) mi-am dat seama ca din nu stiu ce cauza bebe meu asociaza somnul cu laganatul…eu avand problem cu spatele nu puteam sa-i indeplinesc aceasta dorinta. Am luat o masura mai lait sa zic asa; il adormeam pe timp de zi in carucior leganand caruciorul si il lasam sa doarma in carucior.Seara il lasam cam o juma de ora sa doarma in carucior dupa care il mutam in patut. La 11 luni Ioan nu mai incapea in carucior…asa ca l-am pus in patut si il leganam de fundulet (ptc el doarme si acum la 2 ani jumate pe burta) il mangaiam si adormea.Acum trebuie doar sa tin mana pe el si adoarme. Idea e ca Vlad al tau asociaza somnul cu bratele tale, cu leganatul.Incearca sa-l legani in patucul lui …..spor!!!

  • Ileana/ 18.12.2014Reply

    Am exact aceiasi experienta si nu a existat nici o bunica care sa o tina in brate. Pana la 6 luni a dormit in patut , cu treziri la 2-3 ore de alaptat si apoi au inceput tipetele si treziri si la 10 min. Am vizitat pediatrii, somnologi, pot sa iti spun ca nimeni nu are o solutie pentru ca fiecare bebe are necesitatile lui . Am primit si sfaturi profesioniste cum sa iti lasi copilul sa planga, dar nu a fost o solutie pentru mine. Cand nu am mai putut de epuizare am cedat si doarme cu noi in pat, a dormit mai bine dar tot adoarme greu si se trezeste. Asa este ea, nu exista o reteta pe care sa o iei si sa se rezolve. M au ajutat mult sistemele de purtare , bebita mea e si foarte mare si nu mai puteam de maini. Adoarme mult mai repede in ele, la varsta lui Vladut noi am purtat o Boba. Ajunsesem sa o punem in Boba , plecam cu masina sa adoarma si apoi in pat si asa mai prindeam cateva ore de somn pe noapte.
    Pot sa iti spun ca timpul le rezolva pe toate, acum la 2 ani doarme mai bine dar tot avem o problema cu adormitul.
    Deci rabdare si incredere in bebele tau ca isi va regla singur somnul.

  • ela/ 18.12.2014Reply

    Se spune ca la varsta de 8 luni apare teama de separare, cred ca e adevarat. Eu nu am reusit sa il obisnuiesc sa doarma in patutul lui singur, dar la noi au fost alte probleme. Tu sigur vei reusi

  • Raluca L/ 18.12.2014Reply

    Din pacate solutia care sa functioneze la toti bebelusii nu exista, fiecare mama simte cel mai bine ce i se potriveste copilului ei.
    Eu am citit mai multe carti pe tema somnului copilului, inclusiv unele din cele mentionate in comentariile anterioare, iar cu majoritatea nu am fost de acord. Eu nu concept sa il las pe copilul meu sa planga, deci singurul meu sfat este sa nu folosesti metoda CIO (crying it out), propusa de cateva dintre mamele care ti-au scris aici. Metoda prin care lasi copilul sa planga nu este ok, indiferent daca el plange un minut sau o ora.
    Baiatul meu a dormit singur in patul lui pana la 5 luni. Apoi nu a mai vrut, plangea mult pana mergeam la el, il adormeam in patut, dar iar se trezea dupa vreo 30 de minute. In scurt timp nu am mai rezistat fizic noprilor de nesomn si l-am mutat cu noi in pat. Iti respect decizia ta de a nu-l muta cu voi, nici eu nu mi-am propus asta, dar s-a intamplat natural. As vrea doar sa iei in considerare si posibilitatea asta, daca vezi ca altele nu functioneaza.
    Tot referitor la somn este tare important sa respectam un ritual inainte de adormire si de asemenea sa nu facem asocieri de somn gresite cu care bebelusul sa se obisnuiasca (leganat, cantat, etc). Pe masura ce bebelusii cresc apar noi provocari pe tema somnului, iar ritualul conteaza mult,
    Baietelul meu are acum 14 luni, incerc in fiecare seara ca inainte de culcare sa il implic in activitati mai linistite, facem baita, ne dragalim si apoi mergem in pat. El se trezeste inca pentru alaptat, dar in rest pot spune ca sunt norocoasa ca nu isi intrerupe somnul prea mult.
    Iti doresc multa bafta sa gasesti solutia cea mai buna pentru voi, sunt sigura ca vei face cea mai potrivita alegere!

    p.s. Te-am intalnit luni seara in Promenada, eram cu bebe in manduca si tu erai pe scarile rulante. 🙂 Sa stii ca arati minunat de cand esti mama, ai o stralucire aparte. Te-am mai vazut la evenimente si inainte sa fii mama, mereu erai frumoasa, dar acum este ceva aparte in privirea ta. Am observat asta si la lansarea parfumului tau, dar nu am apucat sa iti scriu un comentariu atunci, asa ca profit de ocazie sa iti spun acum. Sa ramai mereu asa, o mama vesela si frumoasa!

    • Diana/ 17.01.2015Reply

      Dar dana tocmai despre Cio spunea ca a folosit deja metoda… 🙂

  • Andrada/ 18.12.2014Reply

    Buna Dana, eu sunt o cititoare a blogului tau, desi nu am Mai postat pana acum. Eu personal sunt foarte incantata de metodele pediatrului de la Hollywood Dr. Harvey Karp, sunt f Multe Video-Uri pe Youtube iar metode lui de Calmare a bebelusului Este ingenioasa. poate te ajuta.

  • Andrada/ 18.12.2014Reply

    Sunt ingenioase*

  • I Andreea/ 18.12.2014Reply

    Dana, perioada aceasta va trece.

    Vlad cauta alinare in bratele tale, ale bunicii, ale tatalui. La 9 luni apare si anxietatea de separare, eruptii dentare si cate si mai cate.
    Eu, personal, de la 3 luni mi-am luat puiul cu mine in pat si cu tati. Mi se parea patutul atat de rece incat nu am mai putut sa il las acolo, dar asta sunt eu.

    Bebelusii nu se invata in brate, bebelusii nu sunt rasfatati la aceasta varsta mica… Plang din diferite motive, trebuie doar sa cautam cauza.

    Eu imi port copilul afara, la somn imi adoarme in brate… Dar il pun in pat fara probleme… Nu se trezeste. Cred ca nu plange 5 minute in total pe zi. Este un bebelus care nu a avut colici, fiind purtat de mic la verticala , burtica pe burtica… Nu stiam ce este acela plans.

    Mentionez ca sta in brate doar afara si la somn… Adunate 2 h pe zi… In rest exploreaza singur prin casa si se joaca, singur… Independent de mine.

    Metoda CIO, sa lasi copilul sa planga pana adorme este cea mai gresita dintre toate… Cresc nesiguri pe ei pentru ca nu au primit alinare atunci cand aveau nevoie. Si mai sunt repercursiuni ale acestei metode atat de gresite, incat le plang de mila acelor bebelusi…

    Faptul ca iti adorme in brate, in picioare stand tu… Are nevoie de miscarea ta… Un fel de leganat usor… La 9 luni trec prin atatea achizitii, stat in picioare, poate si mers in cazul piticului meu… Sunt doar obositi… Si poate si suprastimulati.

    Tine-l pe Vladut in brate cat mai vrea el, pt ca o sa creasca si o sa te rogi de el sa iti mai dea macar un pupic.
    Profita de perioada aceasta.

  • luiza/ 18.12.2014Reply

    Dar daca il tii in brate cu tot cu o paturica pe care sa o lasi langa el cand il pui in patut ai incercat? Ca poate se incalzeste paturica si nu mai sesizeaza diferenta de temperatura cand il asezi.
    https://mamisicopilul.blogspot.ro

  • Carmen/ 18.12.2014Reply

    Si eu il culc pe bebelus cu noi in pat de la vreo 2 luni si jumatate si de atunci doarme cate 12 ore pe noapte. Acum are 8 luni si se serveste cand doreste cu lapte, fara sa deschida ochii. Seara adoarme pe la 18 – 19 la san. Am marit si patul la 2,10m ca sa incapem bine toti 3. Cred ca asa este natural. Mie imi plac cartile si articolele care sustin natural parenting, attachement parenting, peacefull parenting sau cum i-o mai fi zicand, cred ca mi se potriveste cel mai bine. 🙂

1 2 3

Post A Reply to Lacramioara Cancel Reply